Maserati Quattroporte: Een beetje lijden
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F08%2FMaserati-Quattroporte-3-e1438943615667.jpg)
Henk van Iperen heeft lef. Hij gebruikt een Maserati Quattroporte als dagelijks vervoer en heeft al diverse klassiekers met een drietand gehad, ook al prikt dat logo soms gaten in zijn budget.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F08%2FMaserati-Quattroporte-2-e1438943634620.jpg)
“Want het cliché is waar. Zoals het een Maserati betaamt, staat mijn Quattroporte momenteel met pech in de garage. Ter nuancering moet ik erbij zeggen dat hij het meestal perfect doet, maar afgelopen jaar ging er toch wel veel stuk. En natuurlijk is dat niet leuk, maar ik zou het echt niet anders willen. Een wagen die nooit iets heeft, is veel te gemakkelijk. Het hebben van een liefhebbersauto moet een beetje lijden zijn.
Zo is de Quattroporte eigenlijk niet te betalen. De verzekering valt wel mee, want die heb ik collectief via de Maserati Club Holland, maar de brandstofrekening is fors. In de stad loopt de achtcilinder (in het Italiaans ‘ottocillindri’) ongeveer 1 op 4, dus dat tikt aan, zeker omdat ik de Quattroporte elke dag gebruik. Ik rijd er zo’n vijftien- tot twintigduizend kilometer per jaar mee. Met ontzettend veel plezier.
“In de stad loopt de achtcilinder ongeveer 1 op 4”
Zet mij in een gewone auto en ik wil zo snel mogelijk op mijn bestemming zijn. Zet mij daarentegen in mijn Maserati en wil nog een rondje om. De Quattroporte is een heerlijke wagen om in te rijden, met een heerlijk krachtige motor. En ondanks het feit dat hij vrij onopvallend is, zien mensen toch dat er iets bijzonders voor ze staat. Ik krijg ontzettend veel positieve reacties op de Maserati. Mensen willen vaak weten wat het is.
De Quattroporte is mijn vierde Maserati. Ik begon ooit met een Biturbo, want die had ik eens op de openbare weg gezien en toen ben ik gefascineerd geraakt door het drietandlogo, de vorm van de carrosserie en de mooie naam. Ik ben vervolgens over Maserati gaan lezen en heb onder meer de film La Piscine met Alain Delon gezien. Daarin kwam een oude Maserati Ghibli voor. Zo mooi! En toch, als ik het geld had, kwam er een Iso Grifo. Nog veel mooier.”
Eigenaar: Henk van Iperen (54)
Beroep: coördinator bij een verhuisbedrijf
Auto: Maserati Quattroporte
Bouwjaar: 1998
Geschatte waarde: € 7.000 – € 12.000
Gemaakt: 1994 – 2001
Motor: 3,2 liter twinturbo V8, 335 pk
Topsnelheid: 270 km/h
Toekomstplannen: “De Quattroporte gaat over een paar jaar in de opslag. En dan koop ik misschien wel een Maserati GranTurismo, als die te betalen is.”
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F08%2FMaserati-Quattroporte-1-e1438943625405.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Hier zit de ‘geheime’ kluis in de Ford Explorer
-
Autovisie Kennisquiz: opmerkelijke politieauto’s
-
Je raadt nooit hoe extreem veel duurder occasions van Audi zijn geworden
-
Waarom deze klassieke lelijkerd bijna 350.000 euro kost
-
De Ford Capri komt terug! Maar niet zoals jij zou willen…
-
Volkswagen-diesel gehad? Dit is hoeveel compensatie je moet krijgen
-
Hoe Ford 3 miljard dollar verliest op de populairste auto van Amerika
-
Je elektrische auto draadloos opladen kan sneller dan je denkt
-
Gaat Genesis Tesla in Europa verslaan met een nieuwe elektrische auto?
-
Eigenaren elektrische auto niet meer bang voor lege accu
-
Volkswagen neemt afscheid van legendarisch model
-
Dit is hoe sommige flitspalen kunnen zien of je gedronken hebt