Management Aston Martin staat achter Valhalla en Vanquish
De managementwissel bij Aston Martin mag dan het einde van verschillende projecten betekenen, de Valhalla en Vanquish lopen geen gevaar. De nieuwe topman van de Engelse sportwagenfabrikant heeft alle vertrouwen in de serie middenmotor-sportwagens.
Nieuwe topfunctionarissen van Aston Martin, de Canadese miljardair Lawrence Stroll en diens mede-investeerders, hebben de Valhalla en Vanquish hun zegen gegeven. De ontwikkeling van de twee sportwagens met middenmotor wordt zelfs als cruciaal voor de toekomst van het befaamde Engelse merk gezien. Het duo volgt in de slipstream van hypercar Valkyrie, waarvan al eerder de toekomst werd veiliggesteld.
500 maal Valhalla
De Valhalla komt net als de Valkyrie voort uit een samenwerking met een divisie van Red Bull Racing. De speciale tak van de Formule 1-renstal zorgt grotendeels voor de technische ontwikkeling van de hypercar en supercar, terwijl Aston Martin zelf het design bepaalt en de productie voor zijn rekening neemt. Waar de Valkyrie al dit jaar in een oplage van 150 straatversies en 25 raceversies van start gaat, komt de Valhalla in een later stadium en in een grotere oplage, en wel 500 stuks. Hij zal beduidend lager in de markt worden gezet dan de Valkyrie, maar nog altijd in de hogere regionen van de sportwagenmarkt. Het model krijgt geen V12-motor aan boord, zelfs geen V8, maar een V6-krachtbron. Door elektrificatie moet hij sterker worden dan de V8 die de Engelsen van aandeelhouder Daimler betrekken. De V6 Hybrid wordt in eigen beheer ontwikkeld. De turbomotor is afgeleid van de V12-motor.
Vanquish
Na de Valkyrie en Valhalla verschijnt een derde sportwagen met middenmotor in Aston Martins modellengamma. Tot groot ongenoegen van het dealercorps heet dat model Vanquish, een aanduiding die volgens de vertegenwoordigers van het merk voor een V12-model met een voorin geplaatste krachtbron staat. De Engelsen hebben al een nog niet afgewerkt studiemodel op de Autosalon van Genève 2019 laten zien.
Elektrische Rapide
Ondanks dat Aston Martin het project van de middenmotor-sportwagens voortzet, schrapte het uit kostenoverwegingen de elektrische Rapide en staakte het de investeringen in een raceversie van de Valkyrie. De stap werd genomen direct nadat een club nieuwe geldschieters in het legendarische merk stapte.
Lees ook:
Ook interessant
-
Rapport: dit is de échte reden dat het zo slecht gaat bij Nissan
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024