Nu komt-ie dan echt: dit is wanneer je de Nederlandse Lightyear One ziet rijden
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F04%2F201126-%E2%80%94-Lightyear-Autumn-Wallpapers-%E2%80%94-Forest-rearside.jpg)
Bijna drie jaar geleden schreven we een artikel: Lightyear One, de bruikbare zonneauto is hier. Het streven was in 2022 1500 auto’s van de productieband laten rollen. Dit lukt niet helemaal, al gaan we het model wel dit jaar zien.
In eerste instantie worden er 150 Pioneer Editions gebouwd. Na de zomer start de grootschalige productie bij Valmet Automotive in Finland. De eerste serie zonneauto’s wordt in Helmond geassembleerd.
Zonneauto heeft flink prijskaartje
De Lightyear One Pioneer Editions kosten 150.000 euro per stuk, een prijs die we in de toekomst niet meer hoeven te verwachten. “De prijs van elk onderdeel of van elk denkbaar materiaal is inmiddels al een keer over de kop gegaan en dat merken we als klein bedrijf. De wereldwijde tekorten zijn inmiddels zo groot dat bepaalde componenten gewoon niet meer verkrijgbaar zijn. Soms moet je iets opnieuw ontwerpen om eraan te kunnen komen”, laat businessdeveloper Tom Selten aan Nu weten.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F04%2F20210916-%E2%80%94-Lightyear-funding-update-2021-%E2%80%94-Press-photo-large.jpg)
De tweede serie, de Limited Edition, zal een prijskaartje van 250.000 euro krijgen. In totaal verwacht Lightyear niet meer dan 946 zonneauto’s te bouwen van de eerste twee edities.
Waarom is de Lightyear One zo prijzig?
Met zijn hoge prijs, zullen veel consumenten de Lightyear One niet kunnen – of willen – betalen. Maar wat maakt deze Nederlandse zonneauto zo duur? Allereerst is een accu een erg prijzig onderdeel. In geval van de Lightyear One gaat dit om een batterij met een capaciteit van 60 kWh.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F04%2FLightyear-solar-technology-%E2%80%94-Close-up-1-%E2%80%94-large.jpg)
Echter, andere auto’s met een 60 kWh-accu zijn niet zo duur. De Lightyear heeft 5 vierkante meter aan zonnepanelen. Dit zorgt, in combinatie met de nodige onderhuidse techniek, voor een hoger prijskaartje. Ook betaalt de klant natuurlijk voor al het ontwikkelingswerk van de druppelvormige bolide en wordt de auto in de markt gezet als luxe middenklasser – met de nodige uitrusting die hierbij komt kijken.
Goedkopere Lightyear komt over 2 tot 3 jaar
Een zonneauto hoeft echter niet zo prijzig te zijn. Lightyear verwacht de ‘Two’ voor 30.000 euro te verkopen. Naar verwachting van de fabrikant gaat het model in 2024/2025 in productie. Specificaties van de betaalbaardere EV zijn nog niet bekend.
Hybride en elektrische versie Chevrolet Corvette voor 2023 op de agenda
Lees ook:
Ook interessant
-
Rekeningrijden: met deze 3 tips ben je zo goedkoop mogelijk uit
-
Mazda CX-60 ook verkrijgbaar met deze dieselmotoren
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Volkswagen ID.Buzz
-
Vakantie met de auto? Nederlanders twijfelen door prijs van benzine
-
Deze occasion wil je: McLaren 570S, ‘alsof je in de supermarkt loopt met een pinloze handgranaat’
-
Novitec haalt nóg meer vermogen uit Ferrari SF90 Stradale
-
Deze one-off Renault 5 komt recht uit een Disneyfilm
-
Nieuw Chinees automerk BYD komt naar Nederland
-
Met deze 5 auto’s van tractormerken mag je wél op de snelweg
-
Max Verstappen is het gezicht van de Honda e Limited Edition
-
Door deze primeur moet het wat veiliger worden op de weg
-
Zien: Saab leeft! Allereerste editie nationaal evenement