Tijanni van Groeningen
Tijanni van Groeningen Nieuws 10 jun 2022

Lightyear: fabrikant van eigen bodem presenteert definitieve versie

De kogel is door de kerk. Dit is de definitieve versie van de Lightyear 0 (Zero). Gisterenavond presenteerde het Nederlandse merk onder leiding van CEO Lex Hoefsloot het productiemodel.

We hebben al veel gezegd en geschreven over de zonneauto. Ons eerste artikel over het merk kwam nota bene drie jaar geleden al. Of anders gezegd, slechts drie jaar geleden.

Nu komt-ie dan echt: dit is wanneer je de Nederlandse Lightyear One ziet rijden

70 kilometer per dag

Hetgene wat de Lightyear zo uniek maak zijn natuurlijk de zonnecellen. In het geval van de Zero worden deze ‘on the go’ opgeladen. Volgens het bedrijf kan dit per dag oplopen tot zo’n 70 kilometer aan bereik. Als je dagelijkse rit minder is dan dat, is opladen dus niet meer nodig. Jaarlijks zou het zonnepaneel van vijf vierkante meter groot, zo’n 11 duizend kilometer aan bereik opleveren.

De volledige actieradius is afhankelijk van meerdere factoren. Zo zegt Lightyear dat het bereik afhangt van locatie, seizoen en rijgewoontes. Desalniettemin geven ze een actieradius aan van meer dan, hou je vast, 1000 kilometer! Uiteraard is het voor lange ritten mogelijk om gebruik te maken van de 60 kW batterij aan boord van de revolutionaire Nederlander. De actieradius van de batterij is ook niet misselijk. Die zorgt namelijk voor zo’n 625 kilometer (WLTP) aan bereik.

Nog wat praktische feitjes wat betreft het opladen. Volgens Lightyear is het mogelijk om 32 kilometer bij te laden als je de auto een uur thuis aan de oplader hangt, 200 kilometer voor een uur aan een openbare laadpaal en maar liefst 520 kilometer met snelladen. De topsnelheid van de zero is daarentegen niet bijzonder indrukwekkend met zijn 160 km/h. En de 100 aantikken doet hij binnen een seconde of tien.

Design

De Lightyear 0 ziet er praktisch hetzelfde uit als de one, maar er zijn wel degelijk wat aanpassingen doorgevoerd. In de fotogalerij hieronder zie je dat de Zero (links) een lichtstrip heeft die met de kromming van de achterklep meebeweegt. In de one was het een kaarsrechte lijn. Een verbetering als je het aan ons vraagt.

Aan de voorkant zijn er ook een aantal verrassingen te bespeuren. De lichtstrip van de One zien we niet meer terug op de Zero. Ook de luchtinlaat is anders.

Nederlandse Lightyear One komt vanaf 2022 uit Finland

Het interieur biedt plek voor vijf man en is volgens Lightyear compleet veganistisch. Daarbij wordt er gebruik gemaakt van ‘natuurlijk geproduceerde materialen’. Het infotainment systeem bestaat uit een 10,1-inch scherm dat Android Automotive software gebruikt. Daarnaast zie je dat de spiegels nogal bijzonder zijn. Dat komt omdat het zicht van zowel de binnen- als buitenspiegels door camera’s geregeld wordt. Zoals we dat bijvoorbeeld ook zien in de Audi E-tron.

Aan de prijs

Lightyear wil in november beginnen met leveren aan klanten. Hou er rekening mee dat die klanten wel fors in de buidel moeten tasten voor een exemplaar. De prijs begint namelijk bij 250.000 euro. Lightyear zal in de herfst de eerste van 946 exemplaren in elkaar zetten.

De prijs zal een hoop mensen afschrikken, maar voor mensen zonder eindeloos diepe zakken is er genoeg om naar uit te kijken. Lightyear ontwikkelt namelijk ook een tweede variant. Verwacht wordt dat de ‘Two’ voor 30.000 euro te verkrijgen is. Naar verwachting van de fabrikant gaat het model in 2024/2025 in productie. Specificaties van de betaalbaardere EV zijn nog niet bekend.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.