Lichtgewicht ruiten ook voor Porsche 911 Carrera beschikbaar
De voor de allernieuwste Porsche 911 Turbo S ontwikkelde lichtgewicht ruiten komen deze zomer ook al voor de Carrera-versies van de 911 beschikbaar. Dat geeft de Duitse sportwagenbouwer aan. Ze zijn alleen op de Coupé leverbaar.
De speciale ruiten zijn allereerst op de 911 Turbo S leverbaar. Nu is die Turbo S nog niet op de markt, maar hij komt er aan. De sportwagenfabrikant levert de eerste lichtgewicht exemplaren van het voorlopige topmodel vanaf volgende maand uit. Wie de speciale ruiten op zijn sportcoupé wil, dient ze aan te vinken op de optielijst.
Verschillende diktes
De lichtgewicht ruiten zijn een nieuwe ontwikkeling voor de Duitse sportwagens. Ze wijken af van het reguliere productieglas door verschillende diktes van het binnen- en buitenglas. Het deel aan de buitenzijde is dunner dan normaal. Door de chemisch voorgespannen binnenruiten behoudt het glas wel zijn geluiddempende functie. Sterker nog, Porsche claimt dat de ruiten meer geluid van de buitenzijde tegenhoudt.
Meer dan vier kilogram
Doordat de buitenlaag van de ruiten dunner is, is de glaspartij ook lichter. Voor het gehele pakket geldt dat het gewicht van de speciale ruiten meer dan vier kilogram lager is. De gewichtsreductie heeft niet alleen een positief effect op het totale wagengewicht van de sportcoupé, ook het zwaartepunt daalt aangezien de glaspartij zich boven de taillelijn bevindt.
Tweede helft leverbaar
Porsche verwacht dat de lichtgewicht ruiten vanaf de tweede helft van 2020 op de Carrera-modellen beschikbaar zal zijn. Het gaat om zowel de Carrera- als Carrera S-types. De meerprijs is nog niet bekend.
Lichtgewicht pakket
Voor de Turbo S biedt Porsche de voorziening als losse optie aan, maar wie het lichtgewichtpakket kiest, krijgt de speciale ruiten eveneens. De andere ingrediënten van het pakket bestaan uit lichtgewicht sportstoelen met kuipvorm, verminderde isolatie, een sportonderstel met 10 mm kleinere grondspeling en een sportuitlaatsysteem met zwarte, ovale uitlaatpijpen. Bovendien schrapt Porsche de twee achterste zitplaatsen, wat de Turbo S met lichtgewicht pakket tot een tweezitter maakt. Met het pakket ligt het wagengewicht 30 kg lager, waarvan dus 4 kg op conto van de glasdelen komt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Plotse koerswijziging Ford: na 2030 toch niet enkel EV’s
-
Bij laadpalen in deze gemeentes laadt jouw elektrische auto straks minder snel
-
Nio komt binnenkort met nieuwe EV voor minder dan 30.000 euro
-
Dit is waarom Audi ineens 74 procent (!) minder winst maakt
-
De #5 is de allergrootste Smart ooit
-
Duik in de prijslijst: Dacia Spring interessanter dan ooit?
-
Elon Musk: ‘Koop verborgen range Tesla Model Y voor 1.850 euro’
-
Rijtest Mini Cooper SE: meer vermogen en moderner dan ooit
-
Waarom we de Rolls-Royce Cullinan niet ‘gefacelift’ mogen noemen
-
Wat de W12 van deze Bentley Batur gemeen heeft met Phil Collins
-
Pas op: deze populaire benzine uit Frankrijk beschadigt jouw auto
-
De productiepartner van Fisker gelooft er niet meer in