Lexus stopt met IS in Europa
De volgende generatie Lexus IS komt eraan. De Japanse autobouwer trekt volgende week dinsdag het doek van de kakelverse sedan. De Europese liefhebbers van het model hebben pech. Het hoofdkantoor zet de IS niet op de boot naar Europa.
De Europese divisie heeft een bindend advies uitgebracht en dat hield in dat er voor de IS een te geringe vraag is om de auto succesvol op de prijslijst op te nemen. De Japanners leveren in Europa een vijfdeurs hatchback, drie sedans en drie SUV’s. Maar liefst 80% van de afzet in Europa is een SUV. De resterende 20% wordt dus opgeëist door vier modellen.
Lexus LX
Overigens is Lexus ondanks de sterke en groeiende vraag naar SUV’s vooralsnog niet van plan om de SUV-tak van het merk uit te breiden. Het concern heeft elders in de wereld de grote LX op basis van de Toyota Land Cruiser. Aangezien de Japanners Toyota’s programma aan de bovenzijde aanvullen met de Highlander zou Lexus kunnen volgen met de grote LX als concurrent van BMW’s en Mercedes’ topmodellen. De fabrikant geeft aan vooralsnog geen plannen te hebben om het SUV-gamma, dat bestaat uit de UX, NX en RX, te verrijken.
Lexus IS
De Lexus IS maakt alweer sinds 1999 deel uit van het Lexus-programma. De sedan, die bij zijn marktintroductie in het thuisland als Toyota Altezza werd geleverd, was Lexus’ antwoord op de BMW 3 Serie. Van het model verscheen later ook een lifestylecombi SportCross. In 2005 bracht Lexus de tweede generatie. Naast de sedan verscheen deze keer een cabriolet met inklapbare hardtop. De derde generatie is de huidige editie. Hij kwam in 2013 en wordt alleen als sedan aangeboden.
Lexus verkocht in 2019 in Europa zo’n 3.500 exemplaren van de IS op een totaal verkoopvolume van afgerond 87.000 stuks.
Lees ook:
Ook interessant
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!
-
Ronduit bizar! Alfa Romeo Milano krijgt plotseling andere naam
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe baby-Volvo: Volvo EX30