Lexus Europe-topman: “Lexus moet geen SUV-merk worden”
Met de introductie van de nieuwe RX begint Lexus aan de vijfde generatie van die model. De productlijn bestaat dit jaar precies 25 jaar en is daarmee de oudste SUV in het programma, dat inmiddels voor het merendeel uit SUV’s bestaat. Toch waakt de autobouwer voor een overkill van luxueuze softroaders.
“Lexus moet geen SUV-merk worden”, zo geeft Spiros Fotinos, topman van Lexus Europe aan. Een opvallende uitspraak, zeker nadat de Japanse autobouwer besloten heeft om voor Europa de IS uit het leveringsprogramma te halen, omdat de consument juist SUV’s blijkt te verkiezen boven sedans. Fotinos verdedigt die uitspraak. “Als je naar Europa kijkt, zijn er een paar zaken aan de hand. Eén daarvan is dat sommige segmenten, neem bijvoorbeeld de klasse van de D-sedan, sterk zijn gekrompen, maar inmiddels zijn gestabiliseerd. Dat maakt het D-sedansegment nu voorspelbaar.”
Hij vervolgt: “Tegelijkertijd zien we de sterke ontwikkeling van elektrificatie. Als je tot voor kort de consument had gevraagd wat voor type auto hij gaat kopen, dan was de reactie: ’Natuurlijk ga ik een SUV kopen’. Maar vandaag de dag is dat antwoord niet meer zo voorspelbaar. Er is een algemene heroverweging. Of dat nu richting een traditionele sedan of een sportsback-achtige carrosserievariant is, de smaak van de autokopers verandert. Natuurlijk helpen de lagere silhouetten bij het verbeteren van de luchtweerstand, wat het rijbereik van de auto bevordert. Die heroverweging van het voertuigconcept gaat niet alleen over de vorm van de auto. De trend speelt zich hoofdzakelijk in Europa af. De Amerikanen richten zich onveranderd op de SUV, maar tegelijkertijd zie je de opkomst van een model als een Tesla Model 3 met een heel specifiek carrosserietype. Natuurlijk kun je zeggen dat de kopers een Tesla willen, maar ze kiezen wel voor een sedanvariant. Mensen herformuleren hun vooropgezette ‘dit is wat ik ga kopen’-gedachte.”
Te klein voor Europa
Lexus speelt in op de veranderende smaak van de consument. Hoewel het leveringsprogramma in Europa nu uit drie SUV’s (UX, NX en RX) tegen twee sedans (ES en LS) en één coupé en cabriolet (LC) bestaat, ligt de focus voor toekomstige modellen niet specifiek op de SUV’s. De Japanners breiden sowieso hun aanbod uit en verbreden het. Een sportwagen staat voor 2025 op de agenda, een elektrische crossover verschijnt volgend jaar. In alle segmenten waarin het merk nu actief is, komt verrijking, zelfs naast de UX.
De verbreding van het modellengamma moet voor additionele verkoop zorgen en zo Lexus in Europa laten groeien. Naar verluidt is de autobouwer momenteel teleurgesteld in de Europese afzet, waar het gemeten aan verkoopvolume de concurrentie nauwelijks weerstand biedt.
Lees ook:
Ook interessant
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8