Autovisie
Autovisie Nieuws 28 jul 2022
Leestijd: 2 minuten

De bouw van de Lotus Eletre kan van start gaan

Mogelijk heeft het nieuws Hethel nog niet bereikt, want de fabrikant zelf maakt er nog geen melding van. Kranten in het Chinese Wuhan berichten over de voltooiing van Lotus’ volledig nieuwe productiefaciliteit. Dat betekent dat de eerste elektrisch aangedreven seriemodellen van het Engelse merk in productie kunnen.

Lotus Eletre, SUV
(Afbeelding: Lotus)

Liefst 1,2 miljard euro kost de fabriek in Wuhan. Een investering die voor de lange termijn is gedaan. Er zullen in de komende jaren drie modellen het levenslicht zien, die tezamen voor een productievolume van om en nabij de 90.000 eenheden moeten zorgen. De fabrikant ziet de toekomst echter rooskleuriger in, want de capaciteit van de fabriek bedraagt liefst 150.000 stuks op jaarbasis.

Toekomstplannen

Uit de fabriek komt als eerste de fonkelnieuwe Eletre te rollen. Met deze crossover stapt Lotus in het segment van de sportieve luxury SUV’s, waarin momenteel nog nauwelijks spelers zijn te vinden. De klasse bevat meer modellen met een verbrandingsmotor, zoals de Aston Martin  DBX, Porsche Cayenne en  Maserati Levante. Genoemde modellen krijgen allemaal een elektrisch aangedreven opvolger, al duurt dat nog enige tijd.

Lotus Eletre, SUV
(Afbeelding: Lotus)

Bij de Eletre, waarover je in deze video het complete verhaal hoort, blijft het niet als het om elektrisch aangedreven modellen gaat. Ook niet als het om Lotus-modellen uit China gaat. Lotus plant op de aluminium architectuur van de Eletre een sportsedan en een kleinere SUV. Die twee additionele modellen komen na elkaar. De interne typenamen geven aan in welke volgorde ze verschijnen. De sportsedan draagt de werktitel Type 133 (de Eletre heet Type 132) en de kleine SUV heet 134. Laatstgenoemde valt in het D-segment, de andere twee in het E-segment.

Officieel beklonken

De eerste Eletre zal begin 2023 deze kant opkomen. In datzelfde jaar volgt de sportsedan al. Op de kleinere SUV, de Type 134, is het wachten tot 2024. Daarna brengt Lotus zijn eerste seriemodel van een elektrisch aangedreven sportwagen uit. Deze intern Type 135 gedoopte versie, die ook als Esprit te boek staat, moet voortkomen uit een samenwerkingsverband met Alpine, al is die relatie nog niet officieel beklonken. De bouw van die elektro-Lotus staat voor de Engelse fabriek gepland, waar de Engelsen de kersverse Emira sinds kort vervaardigen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.