Legendarische Citroën DS omgetoverd tot elektrogodin
In Groot-Brittannië heeft men de volgende klassieker van een elektrische aandrijflijn voorzien. Het gaat om een Citroën DS, wiens originele hart is verdwenen.
Wie deze DS voor het eerst onder ogen ziet, denkt naar een model uit 1971 te kijken. Toch is dat niet het geval, want deze Godin heeft een elektrische aandrijflijn en dus een stekkeraansluiting.
Da’s gedaan door de specialisten van Electrogenic, die vertrouwd zijn met het ombouwen van klassiekers. In dit geval hebben ze de 2,0-liter viercilinder, origineel ontwikkeld voor de Citroën Traction Avant, vervangen door de eigen ‘Hyper 9’-elektromotor. Waar we normaliter niet zo blij zijn met het verwijderen van de originele aandrijflijnen uit iconische klassiekers, is het hier een minder groot probleem. De motor was namelijk bij lange na niet het sterkste punt van de DS. Terwijl de complete auto z’n tijd ver, ver vooruit was, was de viercilinder juist een verouderde motor.
Betere prestaties
Bovendien zorgt de elektromotor voor betere prestaties, want hij levert 121 pk en 235 Nm af aan de voorwielen. De originele versnellingsbak is daar overigens bij behouden gebleven. Daarnaast past de karakteristiek van een soepele elektromotor natuurlijk bij het concept van de DS, want daarin draaide alles om comfort en souplesse.
Het batterijpakket meet 48,5 kWh en is goed voor een actieradius van 225 kilometer, al biedt de fabrikant ook een grotere batterij die een bereik van zo’n 320 kilometer mogelijk maakt. Opladen kan met maximaal 29 kW, waardoor het dan zo’n twee uur duurt om de batterij weer helemaal op te laden.
Ophanging is behouden gebleven
Toch is er één grote vraag die de DS-liefhebbers zal bezighouden, want wat gebeurt er met het hydropneumatische veersysteem. Electrogenic geeft aan dat het complete systeem behouden is gebleven, al heeft het wel gesleuteld aan de mechanische hydrauliekpomp. Die is vervangen door een elektrische variant, die volgens z’n makers veel stiller is. Bovendien noodzakelijk, want de mechanische pomp werd aangestuurd door de verbrandingsmotor, die er dus niet meer is. Blijft de vraag staan wat al het extra gewicht van de batterijen doet met het comfortabele en complexe veersysteem van de DS, maar daar geeft de fabrikant niets over los.
Waar Electrogenic amper wat aan heeft gedaan, is het exterieur. Op de achterzijde prijkt slechts een uniek embleem met daarop de tekst ‘DS EV Électronique’. Een beetje dubbelop, als je het ons vraagt. Uiteraard zijn de uitlaten verwijderd, en zit er een stekkeraansluiting op de plek waar voorheen de brandstofklep zat. Omdat Electrogenic klassiekers ombouwt naar de wensen van de klant, geeft het bedrijf geen prijs weg voor de Citroën DS.
Lees ook:
Ook interessant
-
Koopwijzer: Citroën C3 Aircross – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Goedkope (elektrische) SUV: Nederlandse prijs Citroën C3 Aircross
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024