Land Rover Discovery geen blokkendoos meer
Tja, wij dachten ook dat het niet kon, maar volgens Land Rover is de nieuwe Discovery “aantrekkelijker dan ooit”. Het merk duidt de zeven zitplaatsen in de ‘Disco’ aan als de ‘Magnificent Seven’, want… kreun… “elke zitplaats is de beste”.
Goed, het uiterlijk eerst dan maar. Dat doet nogal denken aan dat van de Land Rover Discovery Sport en – mogen wij dat zeggen? – heeft dus aan karakter ingeboet. De kersverse Discovery is een stuk ‘ronder’ dan zijn blokkendoos-achtige voorganger, maar is wel getooid met een ontwerpgeintje dat terugwijst naar de eerdere generaties Discovery: de kleine verhoging halverwege het dak.
Negen USB-poorten
Daaronder heeft Land Rover drie zitrijen met in totaal zeven zitplaatsen gemonteerd. Nieuw is dat de stoelopstelling via een smartphone-app te veranderen is. Is je telefoon leeg, dan kun je die opladen via maar liefst negen USB-poorten en zes 12-voltaansluitingen. Daarbij is de Discovery uitgerust met een 4G-hotspot voor acht mobiele apparaten.
Het interieur is volgens Land Rover luxueus en ruim is. Eveneens ruim is de bagageruimte, waarin 2500 liter aan spullen kan worden meegenomen. Wie nog meer zooi kwijt wil, haakt een kar achter de Discovery. Hij kan 3500 kg trekken en heeft een semi-autonome functie die achteruitrijden met een aanhanger gemakkelijker moet maken.
Drie diesels
Als de nieuwe Discovery in de lente van 2017 op de markt komt, kunnen kopers op motorengebied kiezen uit een 2,0 liter viercilinder turbodiesel met 180 pk (74.560 euro), een 2,0 liter viercilinder twinturbodiesel met 240 pk en 500 Nm (80.160 euro), een zescilinder turbodiesel met 258 pk en 600 Nm (96.460 euro) en een 340 pk sterke 3,0 liter benzine-V6 met supercharger (116.610 euro).
LEES OOK: LAND ROVER KLAAGT LANDWIND TOCH AAN
Allemaal zijn ze gekoppeld aan een achttrapsautomaat van ZF en sturen ze hun vermogen en koppel naar alle vier wielen. Want een Land Rover zou geen Land Rover zijn als hij niet uitstekend uit de voeten kon buiten de gebaande paden. Zwaarlijvig was de Discovery altijd ook, maar door kwistig gebruik van lichtgewicht materialen heeft Land Rover op de nieuwste generatie 480 kilogram weten te besparen.
Lees ook:
Ook interessant
-
3 heerlijke oer-Hollandse cabrio’s voor Koningsdag
-
Nieuwe Lamborghini Urus SE is even vergeten dat Porsche bestaat
-
Dit kan je aankomende zondag verwachten op Viva Italia
-
Schaamteloze Land Rover Defender-kloon voor spotprijs te koop
-
BMW i3, nieuwe Volkswagen en Hongqi voor Nederland | Beursverslag Beijing Auto Show Deel 1
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland