Elektrische Opel Ampera-e komt 380 kilometer ver
‘Duitsers maken geen grappen’, houdt Opel ons voor in een reclamefilmpje. En dat ze ook geen originele persberichten maken, blijkt wel uit de begeleidende tekst bij deze Ampera-e. ‘This Opel is simply electrifying’, staat er. Niet doen, Opel. Niet doen.
Hoe dan ook, Opel geeft hoog op van de actieradius van de elektrische Ampera-e. Volgens NEDC-metingen (New European Driving Cycle) zou de Europese variant van de Chevrolet Bolt ruim 500 kilometer ver moeten kunnen komen op zijn volgeladen batterijpakket. En daarmee zou de Ampera het een stuk beter doen dan concurrenten als de BMW i3 en Nissan Leaf.
Realistischer
Opel is echter wel zo eerlijk om toe te geven dat de NEDC-cyclus een nogal rooskleurig beeld geeft van de actieradius. Daarom heeft het merk de Ampera-e onderworpen aan de wat meer werkelijkheidsgetrouwe WLTP-meting (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure) en op basis daarvan de echte reikwijdte geschat op 380 kilometer (wat de i3 en Leaf ook niet halen).
Voeding
Tenminste, als je niet steeds de 204 pk sterke elektromotor van de Ampera-e probeert uit te wringen. Doe je dat wel, dan word je getrakteerd op een acceleratie van 0 naar 50 km/h in 3,2 seconden. De voeding voor de elektromotor komt overigens van batterijen met een capaciteit van 60 kWh. Die zijn ‘verborgen’ in de bodem van de Opel, waardoor ze geen interieurruimte in beslag nemen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver
-
Tesla ontslaat 14.000 mensen, maar wil Elon Musk miljarden uitkeren
-
Hongqi komt met betaalbare Bentley-kloon (naar Nederland?)
-
Is deze Kia K4 de voorbode van de nieuwe Ceed?
-
Nieuwe Porsche Cayenne GTS: niet de sterkste, wel de duurste