Land Rover Defender Works V8 Trophy is een stevige roker

En weer bouwt Land Rover Classic enkele exemplaren van de laatste generatie Defender om tot een speciale editie. Na de Works V8 verschijnt nu onder min of meer hetzelfde thema de Works V8 Trophy. Die extra toevoeging verwijst naar de legendarische offroadbeulen uit de jaren 80 en 90, de Camel Trophy.

De Camel Trophy was bekend en bijzonder. Gespoten in de huiskleur van het sigarettenmerk togen equipes met een product uit de Land Rover-stal het ruwe, niet geheel ongevaarlijke en beboste terrein in. Een strijd waarin koppels streden voor hun land.

Wapentuig

De auto’s in de originele gele kleur – waarvan er ook in Nederland enkele exemplaren nog steeds te vinden zijn – en met ‘wapentuig’ keren nu terug in een gelimiteerde oplage. Land Rover Classic heeft wederom enkele exemplaren van de Defender opgekocht en gaat die offroaders volgens een nieuwe, unieke specificatie opbouwen. De klanten kunnen daarbij kiezen welke carrosserievariant ze wensen. Wordt het de korte 90 of de lange 110? Vervolgens zijn er nog enkele opties beschikbaar, waardoor dan het bouwjaar van de auto wordt bepaald. De basis wordt gelegd door de versies die tussen 2012 en 2016 (het laatste productiejaar van de originele Defender) het levenslicht zagen.

Krachtcentrale

Naar voorbeeld van de Land Rover Defender Works V8 komt ook in de Trophy-uitmonstering een achtcilinder krachtbron te hangen. Het gaat om exact hetzelfde motorblok, te weten een atmosferische 5,0-liter V8. Het vermogen van de stevige roker? 405 pk. Om die krachtcentrale fatsoenlijk voorin te krijgen en z’n enorme vermogen (voor een Defender) op de weg te krijgen, zijn de bevestigingspunten van het motorblok aan het ladderchassis aangepast en is het frame zelf versterkt. Tegelijkertijd monteert Land Rover, dat de ontwikkeling heeft uitbesteed aan zusteronderneming Bowler, krachtigere remmen. Anders dan bij de Works V8 zijn verdere aanpassingen doorgevoerd om de nog iets verder het ruwe terrein mee in te nemen. Daaroverhieronder meer.

Camel Trophy-geel

De in Eastnor Yellow gespoten Defender Works V8 Trophy inclusief gele stalen 16-inch wielen worden aangekleed alsof de Defender onderweg is naar de Camel Trophy van pak ‘m beet 1985. De wielkastranden zijn in zwart uitgevoerd en de motorkap kleurt eveneens zwart om verblinding van het zonlicht voor de inzittenden tegen te gaan. Ook de achterdeur is in Narvik Black uitgevoerd. Het front kenmerkt zich door led-koplampen, een Heritage-grille (mocht die nog niet aanwezig zijn) en een lier. Daarnaast krijgt de auto een uitwendige veiligheidskooi en plaatst Land Rover Classic op het dak een groot imperiaal. Voor de bodem monteert het bedrijf extra beschermingsdelen. De Defender Works V8 Trophy staat uiteraard op speciale terreinbanden. Op zowel de koets als op het dashboard zijn Land Rover Trophy-badges aangebracht. Er bestaat ook een stickerset, waarbij je je naam op de buitenzijde van de auto kunt aanbrengen.

Rallyrijden op Eastnor Castle

Dat laatste is natuurlijk in stijl van de klassieke rallywapens, maar op de nieuwste editie ook functioneel. Tenminste, als je durft. Land Rover wil na levering van de complete oplage een rally op het bekende landgoed van Eastnor Castle in Herefordshire (GB) houden. Het evenement op het ontwikkelingsterrein van Land Rover duurt drie dagen. Weet dat op dezelfde grond alle Defenders zijn getest, net als alle andere offroaders van het merk.

Opnieuw opgebouwd

De Defender Works V8 Trophy wordt net als de Works V8 gebouwd op basis van een bestaande Defender. De auto’s worden ingekocht, vervolgens naar Engeland gebracht en daar ontmanteld. Vanaf het ladderchassis bouwt Land Rover Classic de auto weer geheel op. En dat 25 maal.