Land Rover brengt sterkste Defender ooit, de plug-in hybride P400e
![Land Rover Defender](https://img.autovisie.nl/images/8MPgRnoGr70IylhANuge6KUFhbM=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F09%2F01-Land-Rover_Defender-90.jpg)
Land Rover breidt zijn gamma uit met de nieuwe met twee belangrijke nieuwe versies: de Defender 110 P400e en de Defender 90. De eerste is een PHEV (plug-in hybride), de 90 is de korte wielbasis-versie van deze echte terreinauto.
De plug-in hybride is de krachtigste en zuinigste Defender ooit volgens Land Rover. Echter klopt dit niet helemaal. Tot 1998 werd de Defender nog geleverd met een dikke 3,5 liter V8. Het verjaardagscadeau op Land Rovers zeventigste verjaardag, de Defender Works V8, bood maar liefst een hele pk meer. .
Hybride met veel trekvermogen
Afgezien van die feestversie met V8 is de P400e wel de eerste productie-Defender die zoveel vermogen biedt. De nieuwe 2 liter benzinemotor (300 pk) en de elektromotor (143 pk) leveren samen een systeemvermogen van 404 pk. Dat is slechts 4 pk meer dan in de 3 liter zescilinder die al in de Defender wordt geleverd. Met de nieuwe hybride-aandrijflijn trekt de Defender van 0 naar 100 km/h in 5,6 seconden op. Daarnaast is deze Defender ook een uitstekende trekauto want hij mag tot 3.000 kilo trekken. Je kunt met deze P400e maximaal 43 kilometer volledig elektrisch rijden. Opladen gaat redelijk vlot want na 30 minuten, aan de 50 kWh-snellader, zit de accu voor 80% vol.
Zescilinder diesels
Land Rover komt, naast de plug-in, ook met nieuwe 6-in-lijn dieselmotoren. Ze brengen een D200 (200 pk) en een D250 (249 pk) op de markt die een 0 – 100 sprint hebben van 10,2 en 8,3 seconden, de D240 verdwijnt hier van de prijslijst. Deze motoren worden geleverd met mild-hybride technologie (MHEV) en een nieuw All Wheel Drive-system.
Kortere wielbasis
![Land Rover Defender](https://img.autovisie.nl/images/pxlFJJEhIqhXck5Cy1oS10MBLfM=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F09%2F02-Land-Rover_Defender-90.jpg)
De Defender 90 wordt geleverd met dezelfde diesel- en benzinemotoren als de Defender 110, echter is er voor de 90 geen PHEV beschikbaar. Met zijn kortere wielbasis is de Defender 90 vermoedelijk een nog betere terreinbeul dan de lange.
De PHEV is door zijn gunstige CO2-score de goedkoopste Land Rover Defender, want de 110 P400e is er vanaf 82.016 euro. De Defender 90 die niet als PHEV verkrijgbaar zal zijn, is daarom duurder want hij kost minimaal 95.150 euro. De goedkoopste Defender, de Commercial volgt binnenkort.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?