Land Rover brengt sterkste Defender ooit, de plug-in hybride P400e
Land Rover breidt zijn gamma uit met de nieuwe met twee belangrijke nieuwe versies: de Defender 110 P400e en de Defender 90. De eerste is een PHEV (plug-in hybride), de 90 is de korte wielbasis-versie van deze echte terreinauto.
De plug-in hybride is de krachtigste en zuinigste Defender ooit volgens Land Rover. Echter klopt dit niet helemaal. Tot 1998 werd de Defender nog geleverd met een dikke 3,5 liter V8. Het verjaardagscadeau op Land Rovers zeventigste verjaardag, de Defender Works V8, bood maar liefst een hele pk meer. .
Hybride met veel trekvermogen
Afgezien van die feestversie met V8 is de P400e wel de eerste productie-Defender die zoveel vermogen biedt. De nieuwe 2 liter benzinemotor (300 pk) en de elektromotor (143 pk) leveren samen een systeemvermogen van 404 pk. Dat is slechts 4 pk meer dan in de 3 liter zescilinder die al in de Defender wordt geleverd. Met de nieuwe hybride-aandrijflijn trekt de Defender van 0 naar 100 km/h in 5,6 seconden op. Daarnaast is deze Defender ook een uitstekende trekauto want hij mag tot 3.000 kilo trekken. Je kunt met deze P400e maximaal 43 kilometer volledig elektrisch rijden. Opladen gaat redelijk vlot want na 30 minuten, aan de 50 kWh-snellader, zit de accu voor 80% vol.
Zescilinder diesels
Land Rover komt, naast de plug-in, ook met nieuwe 6-in-lijn dieselmotoren. Ze brengen een D200 (200 pk) en een D250 (249 pk) op de markt die een 0 – 100 sprint hebben van 10,2 en 8,3 seconden, de D240 verdwijnt hier van de prijslijst. Deze motoren worden geleverd met mild-hybride technologie (MHEV) en een nieuw All Wheel Drive-system.
Kortere wielbasis
De Defender 90 wordt geleverd met dezelfde diesel- en benzinemotoren als de Defender 110, echter is er voor de 90 geen PHEV beschikbaar. Met zijn kortere wielbasis is de Defender 90 vermoedelijk een nog betere terreinbeul dan de lange.
De PHEV is door zijn gunstige CO2-score de goedkoopste Land Rover Defender, want de 110 P400e is er vanaf 82.016 euro. De Defender 90 die niet als PHEV verkrijgbaar zal zijn, is daarom duurder want hij kost minimaal 95.150 euro. De goedkoopste Defender, de Commercial volgt binnenkort.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze sportieve occasion koop je voor minder dan 5.000 euro
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver
-
Tesla ontslaat 14.000 mensen, maar wil Elon Musk miljarden uitkeren
-
Hongqi komt met betaalbare Bentley-kloon (naar Nederland?)
-
Is deze Kia K4 de voorbode van de nieuwe Ceed?
-
Nieuwe Porsche Cayenne GTS: niet de sterkste, wel de duurste
-
Nieuwe versie van Audi A3 gaat strijd aan met de crossover
-
Nieuwe Tesla-versie Full Self-Driving toont zeer gevaarlijk rijgedrag
-
Tweede Kamer wil onderzoek: bespioneren Chinese auto’s ons?
-
Autorijden duur? Tijdens je vakantie ben je veel minder kwijt
-
Bij dit type tankstation is benzine tot 10 procent goedkoper