Lamborghini onthult gelimiteerde supercar in maart
Lamborghini komt met een nieuwe gelimiteerde supercar in de geest van de Centenario. De tweezits sportcoupé zal zoals het er nu naar uitziet op de Autosalon van Genève 2019 voor het eerst laten zien.
De sportwagenbouwer is momenteel met de ontwikkeling van de speciale editie bezig, maar heeft het ontwerp van de supercar al bevroren, zo verneemt Autovisie van een insider. Er bestaat zelfs al een showcar, die de autobouwer in een afgesloten ruimte op het fabrieksterrein heeft klaar staan.
63 exemplaren
Ongetwijfeld gebruikt de sportwagenbouwer uit het Italiaanse Sant’Agata Bolognese het 1:1-model voor de presentatie aan potentiële en trouwe Lamborghini-klanten, zodat de oplage van de supercar al ruim voor de onthulling op de Autosalon van Genève reeds vergeven is. Volgens de eerste informatie bouwt Lamborghini slechts 63 stuks. Het productievolume is een verwijzing naar het jaar van oprichting van de sportwagenbouwer, namelijk 1963. De auto’s zullen wereldwijd worden verdeeld.
Countach
Volgens een medewerker van de fabriek grijpt het designteam van Lamborghini terug naar de Countach. Zo krijgt de nieuwe supercar stylingdetails die doen denken aan de legendarische Countach. Lamborghini’s ontwerpteam keek voor de Urus eveneens naar een eerder model, de legendarische LM002. Tijdens het ontwerpproces van die SSUV zijn ook elementen van de Countach bekeken. De LM002 en Countach werden nota bene verschillende malen door de designbaas getekend om het Lamborghini-dna te kunnen vertalen naar de Urus en, naar nu blijkt, de nieuwe supercar. In 2019 is het 45 jaar geleden dat de Countach op de markt kwam. In 2020 is het precies 30 jaar geleden dat het laatste exemplaar de fabriekshal verliet.
KERS
Zoals de Centenario, waarvan er 40 voor klanten zijn gebouwd, een technologisch voorproefje gaf van de Aventador S, zo is de nieuwe supercar een eerste technische aanzet tot de volgende generatie V12-sportwagens van het merk. De nog naamloze supercar zal de beschikking krijgen over het downforcepakket ALA 3.0. Maar belangrijker nog, de limited edition wordt de eerste hybridesportwagen van de Italianen. Het gaat om het KERS-systeem, dat de atmosferische V12-motor gaat ondersteunen. Gezien het vermogen dat uit de huidige twaalfcilinder wordt geperst, moet de nieuwe supercar meer dan 800 pk sterk zijn.
Lees ook:
Ook interessant
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland
-
Deze gezinsauto van Opel komt elektrisch 700 kilometer ver
-
Tesla ontslaat 14.000 mensen, maar wil Elon Musk miljarden uitkeren
-
Hongqi komt met betaalbare Bentley-kloon (naar Nederland?)
-
Is deze Kia K4 de voorbode van de nieuwe Ceed?
-
Nieuwe Porsche Cayenne GTS: niet de sterkste, wel de duurste