Lamborghini en MIT ontwikkelen nieuwe supercondensatortechnologie
![Lamborghini Supercap](https://img.autovisie.nl/images/SS29sHPR0I16AaNuQkQLgyzhl08=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Flamborghini-mit-patent-supercapacitor-9.jpg)
Lamborghini liet met de Sián al zien bezig te zijn met supercondensatortechnologie, en de Italianen hebben nu met MIT (Massachusetts Institute of Technology) de volgende stap gezet in de ontwikkeling hiervan.
![43466](https://img.autovisie.nl/images/moZYFp6C6yJMEnKDIUkSYWe2WgM=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F11%2F1-1.jpg)
In 2017 toonde Lamborghini de Terzo Millenio, een elektrische hypercar. In tegenstelling tot wat je van de Italiaanse supercarbouwer zou verwachten, reed deze conceptcar dus op elektriciteit. Dit sloeg hij niet op in accu’s maar in supercondensatoren in zijn huid. Dat deze auto niet direct tot een productiemodel zou leiden was direct duidelijk, maar Lamborghini liet het idee van de supercondensatoren niet los. Uiteindelijk bracht het merk dit jaar de Sián op de markt. Deze heeft een hybride-aandrijving en slaat de stroom daarvoor op in een, je raadt het al, supercondensator. En daarmee zijn we er nog niet, want de Italianen hebben de technologie verder ontwikkeld met hulp van onderzoekers bij MIT. Daaruit komt nu een nieuw patent rollen.
Metal-Organic
We hebben al gezien wat een supercondensator in een auto kan doen, maar er is dus nog ruimte voor verbetering. De heren achter het patent beweren namelijk dat ze de capaciteit van een supercondensator kunnen verdubbelen zonder dat hij groter of zwaarder wordt. Dit komt doordat er meer beschikbare oppervlakte wordt gecreëerd waarop elektriciteit opgeslagen kan worden. Het materiaal waarop het patent gebaseerd is, wordt gemaakt in de laboratoria bij MIT en heeft als basis het Metal-Organic Frameworks-concept. Dat bestaat uit kleine nanostructuren die tot wel 7.000 vierkante meter aan oppervlakte per gram kunnen opleveren.
![Lamborghini Sián](https://img.autovisie.nl/images/2WKIbOYdqDKD5SM4KTNzlwcDcYY=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F547322.jpg)
De ontwikkeling van supercondensatortechnologie laat zien dat ze bij Lamborghini serieus zijn over een elektrische toekomst. Stefano Domenicali, CEO van het merk vertelt: “Het gezamenlijke onderzoek met MIT omvat onze waarden en roeping om in te spelen op de toekomst: een toekomst waarin hybridisering meer gewild en uiteindelijk onvermijdelijk is.”
Estoque
En hoewel Domenicali het hier alleen heeft over hybridisering, weten we dat Lamborghini al bezig is met de ontwikkeling van een volledig elektrische vierdeurs GT. Deze zou zomaar hier genoemde nieuwe technologie kunnen bevatten. Het duurt immers nog tot 2025 voordat we elektrische auto van het merk gaan zien. Overigens zou deze op de in 2008 getoonde Estoque concept gebaseerd worden.
![Lamborghini Estoque](https://img.autovisie.nl/images/MWqrJSpO4Uj4BDcfjbXeZ9YPatE=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F06%2Fautowp.ru_lamborghini_estoque_concept_1.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?