Lamborghini en MIT ontwikkelen nieuwe supercondensatortechnologie
Lamborghini liet met de Sián al zien bezig te zijn met supercondensatortechnologie, en de Italianen hebben nu met MIT (Massachusetts Institute of Technology) de volgende stap gezet in de ontwikkeling hiervan.
In 2017 toonde Lamborghini de Terzo Millenio, een elektrische hypercar. In tegenstelling tot wat je van de Italiaanse supercarbouwer zou verwachten, reed deze conceptcar dus op elektriciteit. Dit sloeg hij niet op in accu’s maar in supercondensatoren in zijn huid. Dat deze auto niet direct tot een productiemodel zou leiden was direct duidelijk, maar Lamborghini liet het idee van de supercondensatoren niet los. Uiteindelijk bracht het merk dit jaar de Sián op de markt. Deze heeft een hybride-aandrijving en slaat de stroom daarvoor op in een, je raadt het al, supercondensator. En daarmee zijn we er nog niet, want de Italianen hebben de technologie verder ontwikkeld met hulp van onderzoekers bij MIT. Daaruit komt nu een nieuw patent rollen.
Metal-Organic
We hebben al gezien wat een supercondensator in een auto kan doen, maar er is dus nog ruimte voor verbetering. De heren achter het patent beweren namelijk dat ze de capaciteit van een supercondensator kunnen verdubbelen zonder dat hij groter of zwaarder wordt. Dit komt doordat er meer beschikbare oppervlakte wordt gecreëerd waarop elektriciteit opgeslagen kan worden. Het materiaal waarop het patent gebaseerd is, wordt gemaakt in de laboratoria bij MIT en heeft als basis het Metal-Organic Frameworks-concept. Dat bestaat uit kleine nanostructuren die tot wel 7.000 vierkante meter aan oppervlakte per gram kunnen opleveren.
De ontwikkeling van supercondensatortechnologie laat zien dat ze bij Lamborghini serieus zijn over een elektrische toekomst. Stefano Domenicali, CEO van het merk vertelt: “Het gezamenlijke onderzoek met MIT omvat onze waarden en roeping om in te spelen op de toekomst: een toekomst waarin hybridisering meer gewild en uiteindelijk onvermijdelijk is.”
Estoque
En hoewel Domenicali het hier alleen heeft over hybridisering, weten we dat Lamborghini al bezig is met de ontwikkeling van een volledig elektrische vierdeurs GT. Deze zou zomaar hier genoemde nieuwe technologie kunnen bevatten. Het duurt immers nog tot 2025 voordat we elektrische auto van het merk gaan zien. Overigens zou deze op de in 2008 getoonde Estoque concept gebaseerd worden.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nederlanders in de fout: hoe je wél mistlampen moet gebruiken
-
Duurtest BMW i5 Touring: hoe presteert hij in de winter?
-
Dubieuze uitgaven CEO en grote kosten: dit EV-merk is nu failliet
-
Dit is het allergrootste schip om auto’s te vervoeren
-
Video: wéér crasht een Ferrari F40, ditmaal die van Lando Norris
-
BMW E15? Deze creatie wil je hebben in je mancave
-
Chrysler zet elektrische cross-over in de ijskast. Is dit het einde?
-
Video: monteur crasht prijzige Ferrari F40 tijdens testrit
-
Opnieuw Toyota’s het populairst onder criminelen: dit is waarom
-
Snik! De 634 pk sterke B8 GT zal de allerlaatste échte Alpina zijn
-
Volkswagen ID.7 haalt 941 kilometer range, maar daar heeft niemand wat aan
-
Chinees? Welnee, de betaalbaarste Polestar komt gewoon uit Europa