Lamborghini CEO Domenicali over de toekomst
Het gaat goed met Lamborghini. In 2018 verkocht het merk mede door de komst van de super-SUV Urus in totaal 5.750 auto’s. Een nieuw record. Maar Lamborghini is op oorlogspad. Lamborghini CEO Stefano Domenicali ziet mogelijkheden om nog verder te groeien. Maar wel op een verantwoorde manier.
Exclusiviteit waarborgen
Domenicali houdt in zijn groeiplannen rekening met de exclusiviteit van het merk, want Lamborghini moet net als Ferrari een exclusief product blijven. Ferrari verkoopt al zo’n 8.000 auto’s per jaar. Volgens Domenicali is een aantal van ongeveer 8.000 auto’s per jaar op dit moment het juiste aantal om een solide bedrijf te creëren.” Dat vertelt hij in een interview met AutoCar. “Als er nieuwe markten bij komen, dan moeten we dat cijfer wellicht aanpassen, maar voor nu is 8.000 auto’s per jaar een juist aantal.”
Grote vergissing
“Exclusiviteit voor onze klanten is zeer waardevol”, aldus Domenicali. “We kunnen een tweede SUV bouwen en de verkoop van Lamborghini zeer snel laten groeien. Als ik een egoïstische manager zou zijn, dan is dat precies wat ik zou doen. Maar het zou niet goed zijn voor het merk. Het zou op korte termijn snel renderen, maar op de middellange en lange termijn zou het een hele grote vergissing zijn.”
Rustig groeien
Kortom: rustig verder groeien en producten uitbrengen die goed verkopen. Maar er gaat wel het een en ander veranderen. Atmosferische motoren zijn in de toekomst niet meer mogelijk. “Als ik alleen maar op de behoeften van onze klanten zou moeten inspelen, dan zou de volgende Aventador nog altijd een atmosferische V12 hebben. Maar we moeten ook de wetgeving respecteren. Op bepaalde locaties op de wereld heb je simpelweg elektrificatie nodig om de stad in te gaan. Dat is de reden waarom de opvolger van de Aventador nog steeds een atmosferische V12 krijgt, maar dan met ondersteuning van een hybride systeem.” Voor de atmosferische V10 gaat in de toekomst hetzelfde gebeuren.
Vierde model
Verder kijkt Lamborghini naar een vierde model. Dat wordt volgens Domenicali een 2+2-model die de verkoop van het merk moet opstuwen naar 10.000 exemplaren. De plannen van die auto zijn volgens de topman al in een vergevorderd stadium. “Ik constateer dat als we in de komende paar jaar de volumes kunnen stabiliseren, dat we dan een vierde model kunnen introduceren. Maar op dit moment zijn we niet sterk of stabiel genoeg om in een vierde model te investeren.”
Lees ook:
Ook interessant
-
BMW i3, nieuwe Volkswagen en Hongqi voor Nederland | Beursverslag Beijing Auto Show Deel 1
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland