Laatste ronde voor Volkswagen verbrandingsmotoren in zicht
![volkswagen-i-d-buzz-5-autovisie-nl](https://img.autovisie.nl/images/rWQBTS3kKpZgGuWbbgg2UQxzGT4=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F01%2FVolkswagen-I.D.-Buzz-5-Autovisie.nl_.jpg)
Miljarden euro’s pompt Volkswagen momenteel in het elektrificeren van zijn krachtbronnen en de Duitsers zijn van mening dat de elektro-auto de toekomst heeft. Maar voordat alle verkochte auto’s van het merk elektrisch zullen zijn, zal Volkswagen nog eenmaal een familie verbrandingsmotoren ontwikkelen. Volgens Volkswagens merkstrateeg Michael Jost zullen die nieuwe krachtbronnen in de jaren veertig ophouden te bestaan.
![](https://img.autovisie.nl/images/J1Xy9TF75xnRbzH16gBwO8oXePM=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F11%2Fvolkswagen_i.d._1.jpg)
Jost kondigt aan dat omstreeks 2026 van start wordt gegaan met de ontwikkeling van de laatste serie verbrandingsmotoren. Hoelang de krachtbronnen dan vervolgens in productie blijven, geeft Jost niet aan. Waarschijnlijk zal de laatste motor in de jaren veertig worden verkocht. Een en ander hangt af van de ontwikkeling van de auto met verbrandingsmotor en de elektrische auto. De wereld gaat niet in een keer over. De verbrandingsmotor zal gefaseerd worden uitgezwaaid, terwijl de elektrische aandrijving gefaseerd zal worden ingevoerd op verschillende markten in de hele wereld. China is momenteel het verst als het gaat om elektrificatie. Europa volgt, maar de Verenigde Staten en Zuid-Amerika blijven achter.
I.D.-familie
Volkswagen spendeert momenteel miljarden euro’s aan de ontwikkeling van elektromodellen. Eind volgend jaar komt het merk met zijn eerste volledig elektrische model die staat op het specifiek voor elektro-auto’s ontwikkelde MEB-platform. Deze hatchback is reeds voorgesteld als studiemodel en zal spoedig daarna broedermodellen krijgen als een grote sedan, een SUV en een bedrijfswagen. Volkswagen gaat ervan uit dat halverwege de jaren twintig een kwart van de afzet op conto komt van de I.D.-familie.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?