Kia Xceed, meer dan alleen de eerste foto
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fkia_pressrelease_2019_xceed.jpg)
Het hoge woord is er uit. Kia’s crossover op basis van de Ceed krijgt de naam Xceed. De aanduiding circuleerde al geruime tijd, maar wordt nu door de autobouwer bevestigd. De Kia Xceed zal voor het eerst worden gepresenteerd op 26 juni.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fkia_pressrelease_2019_xceed.jpg)
De Xceed is de vierde en laatste carrosserievariant binnen de Ceed-familie. Het is voor het eerst dat Kia een crossover op basis van de Ceed introduceert. Het is bovendien de eerste maal dat de Ceed-range uit vier varianten bestaat. De eerste twee generaties telde drie carrosserievarianten. Naast de bekende vijfdeurs hatchback en stationwagen leverde de autobouwer ook een driedeurs hatchback, maar laatstgenoemde bodystyle is voor de huidige editie vervangen door een shooting brake. Daar komt nu de crossover bij.
Ceed-familie
De Kia Xceed is onder supervisie van de inmiddels afgezwaaide Kia-designbaas Peter Schreyer ontworpen. Hij werd in één beweging met de ProCeed getekend. Toch is het een variant met een totaal eigen design, hoewel hij wel degelijk deel uitmaakt van de Ceed-familie. Op het voorportier na zijn alle plaatwerkdelen anders dan die van de eveneens vijf deuren tellende hatchback. “Het design lijkt op niets wat we tot nu toe hebben gezien in de Ceed-familie”, verklapt de Europese designbaas van Kia, Gregory Guillaume tegen Autovisie.
45 mm hoger
De Xceed is 45 mm hoger dan de vijfdeurs Ceed en heeft ook de bumpers verder uit elkaar staan. Het concept kan je vergelijken met dat van de Mercedes A-Klasse en GLA. Het zijn twee leden van één familie, maar zijn verschillend qua karakter en uitstraling. Het platform is echter gelijk aan die van de Ceed, inclusief wielophanging. De bodemvrijheid is groter en de veerwegen zijn langer.
Het eigen gezicht van de Xceed krijgt binnenin deels een vervolg, want ook de interieurdesigners kregen de vrijheid voor een nieuw ontwerp. In grote lijnen is het dashboard identiek aan dat van de andere Ceed-telgen, maar de fabrikant maakt van de gelegenheid gebruik nieuwe ontwikkelingen door te voeren. Meest in het oog springend is het 12,3 inch grote, volledig digitale instrumentarium. Hoewel het de vraag is of dat tot de standaarduitrusting gaat behoren. Een tweede scherm staat centraal op het dashboard en heeft een doorsnede van 10,25 inch. Het is de bedoeling dat het scherm later ook voor de andere Ceed-versies beschikbaar komt.
LEES OOK: KIA XCEED OP DE NEDERLANDSE WEG
Herfst
Kia presenteert de Xceed op 26 juni, maar de liefhebbers moeten nog maanden geduld hebben voordat de levering van start gaat. De verwachting is dat de productie na de zomervakantie begint. De eerste exemplaren komen zodoende in de herfst beschikbaar. Kia positioneert het model boven de vijfdeurs hatchback. Het prijsverschil bedraagt 2.500 tot 3.000 euro, waar voor de Nederlandse markt nog bpm bovenop komt.
Plug-in hybride
Aan de basis van het leveringsprogramma staat de 1.0-driecilinder benzinemotor. Het geblazen blok komt tot 120 pk. Aan het bovenzijde van het gamma verschijnt een 1.6 met vier cilinders en turbo. Of die 204 pk sterke krachtbron als GT wordt gekenmerkt, is niet bekend. Bij de Ceed, Ceed SW en ProCeed is dat in ieder geval wel het geval. Verder komt de Xceed met dieselmotor op de markt, alsmede in een plug-in hybrideversie.
Lees ook:
Ook interessant
-
Hoe Audi minder auto’s gaat verkopen om meer geld te verdienen
-
In dit land is de Porsche 911 de bestverkochte nieuwe auto
-
De Nissan Ariya Nismo rijdt geweldig, maar heeft één groot nadeel
-
Deze Kia EV4 komt de Volkswagen ID.3 een oplawaai geven
-
Dit prototype van de nieuwe BMW M3 heeft 18.000 Nm koppel!
-
Lucid bouwt volstrekt overbodige elektrische auto’s, vindt het merk zelf
-
Zo zien de compacte Volkswagen ID.1 en ID.2X eruit
-
Goed nieuws voor occasionkoper: prijs gebruikte Tesla is gekelderd
-
Hè hè! Peugeot e-3008 en e-5008 krijgen eindelijk fatsoenlijk vermogen
-
Waarom de Maserati MC20 GT2 Stradale géén heldenmaker is
-
Aston Martin: ‘Onze klanten haten elektrische auto’s!’
-
Zo verdwijnen miljoenen aan EV-subsidie naar het buitenland