Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 9 nov 2019
Leestijd: 2 minuten

Kia gaat niet mee met rigoureuze werkwijze Volkswagen

Kia was er altijd al duidelijk over: er is niet één aandrijflijn voor de toekomst. Terwijl veel andere fabrikanten vol inzetten op elektrische auto’s, houdt Kia vast aan zijn visie. 

Volkswagen zet, net als veel andere grote fabrikanten, momenteel vol in op auto’s met enkel een volledig elektrische aandrijflijn. Daar doet Kia niet aan mee. Dat laat David Labrosse, Head of Product Planning bij Hyundai Motor Europe Technical Center (HMETC), weten in gesprek met Autovisie.

Voordelen

“De populariteit van de elektrische auto hangt nauw samen met de financiële voordelen voor de klant. Kijk naar Nederland: daar waren plug-in hybrides een tijd enorm populair, puur omdat ze finncieel aantrekkelijk waren. Nu kiest met om dezelfde reden voor elektrische auto’s.” Reden voor Kia om zich niet te snel en te veel te richten op EV’s. “De strategie van bijvoorbeeld Volkswagen om modellen te maken met enkel een elektrische aandrijflijn lijkt ons nu niet verstandig”, zegt Labrosse.

“Want wat als de regels over een paar jaar weer veranderen en de EV ineens minder in trek is. Misschien zijn hybrides dan wel weer de populairste auto’s. Daarom zien we meer in een product als de Niro, die met verschillende aandrijflijnen beschikbaar is”, aldus Labrosse. Het merk stapt ook zeker nog niet af van de dieselmotoren, al ziet het de vraag in die krachtbron wel iets sterker dalen.

Waterstof

De hybridekoers zette Kia jaren geleden al in. Het ontwikkelt de mild hybrid, hybride en volledig elektrische auto. Ook waterstof is beschikbaar binnen het concern, maar vooralsnog gebruikt alleen Hyundai dat omdat de markt nog klein is. De auto-industrie heeft de afzet van volledig elektrische modellen hard nodig om aan de wereldwijde emissiewetgeving te voldoen. Voor de EU geldt vanaf volgend jaar een aangescherpte grens van gemiddeld 95 gram CO2 per kilometer voor de vloot. Elke gram erboven kost de fabrikant €95 boete. In 2020 telt elke verkochte elektrische auto dus voor twee.

 

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.