Als het aan Denemarken ligt verschijnt er vanaf 2030 geen enkele auto met verbrandingsmotor meer bij de Europese autodealers. Het land probeert de EU nu aan te sporen om hier in mee te gaan.

co2-uitstoot


De Deense overheid heeft het niet zo op auto's met verbrandingsmotoren. Met het oog op het milieu kondigde het precies een jaar geleden aan dat alle diesel- en benzineauto's vanaf 2030 niet meer verkocht mochten worden. Maar toen de EU hier lucht van kreeg, greep het snel in. De Europese Commissie gaf de Deense overheid een tik op de vingers en liet hen de wetgeving terugdraaien. Nu proberen de Denen het opnieuw. Alleen beginnen ze niet bij zichzelf, maar proberen ze het verbod over heel Europa uit te rollen.

Voorstel

Afgelopen vrijdag gooiden de Denen een voorstel op tafel tijdens een meeting van verschillende milieu-ministers in Luxemburg. Het plan van is eigenlijk nagenoeg hetzelfde als ze in 2018 voorstelden, maar maakt het nu deel uit van een groter pakket aan maatregelen dat voor 2050 afgerond moet zijn. Dit pakket zou ervoor moeten zorgen dat heel de EU tegen die tijd klimaatneutraal is.

Als de EU niet instemt met de het Deense voorstel, dan willen de Denen het in ieder geval voor elkaar krijgen dat elke lidstaat voor zichzelf mag beslissen of ze de verkoop van diesel- en benzineauto's voor 2030 willen verbieden. Op dit moment hebben de Denen tien lidstaten aan hun kant. Dat houdt in dat er 17 zich niet kunnen vinden in de radicale plannen.

Stock; tanken; benzine; diesel; brandstof; benzineprijs; olieprijs; olie; tankstation; korting; accijns; grensstreek; tanken over de grens; pomp; onbemand; onbemande pomp; Firezone; Tango; Esso; Total; Shell; BP; Texaco; Tinq; AVIA; wegenbelasting; OPEC;


Vervuilende auto's

Oost-Europese landen zien vooral de negatieve kanten van het plan. Als het verbod in zou gaan, dan vermoeden ze dat alle vervuilende auto's langzaam maar zeker hun kant op komen. Iets waar ze niet op zitten te wachten. Landen als Litouwen, Slovenië en Bulgarije geven dan ook aan dat er ook wat gedaan moet worden aan de verkoop van tweedehands auto's van het westen naar het oosten.

Dan Jorgensen, Deense minister van klimaat en energie, laat aan Reuters weten dat ze voornemens zijn om het plan via de EU uit te spelen. "Plan A is om een Europees verbod te krijgen." Om dat extra kracht bij te zetten wil Jorgensen een alliantie optuigen tussen de Denen en de tien andere lidstaten die zich kunnen vinden in het plan. Dit om de druk tegenover de EU op te voeren.