Kassa! Prijs Renault Mégane R.S. Trophy-R bekend
![Renault Trophy R](https://img.autovisie.nl/images/mXaxlIujE6Y7KaJxqnmDYO8TOzo=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Frenault-trophy-r-03-e1575963953730.jpg)
Wie kent de uitspraak ‘In het verleden behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst” niet? De stamboom van de Renault Mégane R.S. vermeldt louter spectaculaire versies en daar wordt er nu een aan toegevoegd, de Renault Mégane R.S. Trophy-R. Of dit de meest begeerlijke Mégane R.S. ooit is, beantwoorden we spoedig wanneer de auto beschikbaar is. En hij is onderweg, want de importeur heeft enkele exemplaren voor de Nederlandse markt toegewezen gekregen.
Hoeveel exemplaren er precies deze kant op komen, is nog niet bekend. De importeur spreekt van “enkele”. In totaal zijn er 500 stuks voorhanden. Meer komen er niet, minder zeker ook niet want de Renault Sport-stamboom zorgt ervoor dat snelle Renaults populair en dus gewild zijn.
![Renault Trophy R](https://img.autovisie.nl/images/_uv3z9qmrRrUcVeFvwLHHJBAplc=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Frenault-trophy-r-02-e1575963944270.jpg)
Akrapovic
De Trophy-R is de overtreffende trap van de Trophy. Het uitgangspunt is al een aangepaste versie van de standaarduitmonstering, die verder geen toevoeging achter de Mégane R.S.-aanduiding heeft. Een Trophy komt voor de dag met een vermogensupgrade van 21 pk tot 301 pk, het sportchassis R.S. Cup, een Torsen-mechanisch sperdifferentieel, een lichtgewicht lithium-ion accu en een sportuitlaat met vlinderklep. Het voorlopige topmodel, want gelimiteerd productievolume, is in vergelijking met de Trophy niet zomaar een geüpgradede versie. Voor de R-uitvoering zijn er hoofdzakelijk technische zaken onder handen genomen. Zo hebben de techneuten van Renault Sport de wielstanden, schokdempers (instelbaar) en remsysteem aangepast, monteren de technici Bridgestone S007-banden en hangt er onder de auto een uitlaatsysteem van Akrapovic. De importeur heeft voor de Nederlandse markt het speciaal ontwikkelde bandennet en het R.S. Monitor-telemetriesysteem van de optielijst verplaatst naar de standaarduitrusting.
![Renault Trophy R](https://img.autovisie.nl/images/2_pJaUHVxpK7rpQKLyuW2u_adSg=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Frenault-trophy-r-01-e1575963936936.jpg)
Bandenrek
Eveneens op elk exemplaar te vinden is een rek voor vier banden achter de voorstoelen. Vanwege het frame is er geen achterbank aanwezig, maar die driezitsbank zou sowieso achterwege worden gelaten om overtollig gewicht te lozen. De specialisten van Renault Sport hebben in het kader van een verbeterd prestatieniveau de Mégane R.S. Trophy-R op een dieet gezet. Uiteindelijk is er 130 kg aan gewicht gereduceerd. Zelfs de meesturende achteras moest wijken. Dat levert volgens Renault een gewichtsbesparing van 38 kg op. Het zou ons overigens niet verbazen als Renault na de facelift van de Mégane volgend jaar de aangepaste en lichtere achteras ook op de Mégane R.S. Trophy introduceert.
Duurste Mégane ooit
Het gehele Trophy-R recept kost geld. En veel ook. De prijs van de hot hatch is bepaald op € 76.490,- en dat is liefst 20 mille meer dan de reguliere handgeschakelde Trophy. Daarmee is het de duurste Mégane ooit.
Prijslijst Hot hatch:
Audi S3 Sportback – 2.0 Turbo – 5-deurs – 300 pk: €64.040
BMW M135i – 2.0 turbo – 5-deurs – 306 pk: €62.499
Ford Focus ST-3 – 2.3 EcoBoost 6-bak – 5-deurs – 280 pk: €49.510
Hyundai i30 N1 – 2.0 Turbo 6-bak – 5-deurs – 275 pk: €51.797
Mercedes-AMG A35 – 2.0 Turbo automaat – 5-deurs – 306 pk: €67.881
Peugeot 308 GTi – 1.6 Turbo – 5-deurs – 263 pk: €45.220
Seat Leon Cupra – 2.0 Turbo – 5-deurs – 290 pk: €44.950
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?