Autovisie
Autovisie Nieuws 10 dec 2019

Kassa! Prijs Renault Mégane R.S. Trophy-R bekend

Wie kent de uitspraak ‘In het verleden behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst” niet? De stamboom van de Renault Mégane R.S. vermeldt louter spectaculaire versies en daar wordt er nu een aan toegevoegd, de Renault Mégane R.S. Trophy-R. Of dit de meest begeerlijke Mégane R.S. ooit is, beantwoorden we spoedig wanneer de auto beschikbaar is. En hij is onderweg, want de importeur heeft enkele exemplaren voor de Nederlandse markt toegewezen gekregen.

Hoeveel exemplaren er precies deze kant op komen, is nog niet bekend. De importeur spreekt van “enkele”. In totaal zijn er 500 stuks voorhanden. Meer komen er niet, minder zeker ook niet want de Renault Sport-stamboom zorgt ervoor dat snelle Renaults populair en dus gewild zijn.

Renault Trophy R

Akrapovic

De Trophy-R is de overtreffende trap van de Trophy. Het uitgangspunt is al een aangepaste versie van de standaarduitmonstering, die verder geen toevoeging achter de Mégane R.S.-aanduiding heeft. Een Trophy komt voor de dag met een vermogensupgrade van 21 pk tot 301 pk, het sportchassis R.S. Cup, een Torsen-mechanisch sperdifferentieel, een lichtgewicht lithium-ion accu en een sportuitlaat met vlinderklep. Het voorlopige topmodel, want gelimiteerd productievolume, is in vergelijking met de Trophy niet zomaar een geüpgradede versie. Voor de R-uitvoering zijn er hoofdzakelijk technische zaken onder handen genomen. Zo hebben de techneuten van Renault Sport de wielstanden, schokdempers (instelbaar) en remsysteem aangepast, monteren de technici Bridgestone S007-banden en hangt er onder de auto een uitlaatsysteem van Akrapovic. De importeur heeft voor de Nederlandse markt het speciaal ontwikkelde bandennet en het R.S. Monitor-telemetriesysteem van de optielijst verplaatst naar de standaarduitrusting.

Renault Trophy R

Bandenrek

Eveneens op elk exemplaar te vinden is een rek voor vier banden achter de voorstoelen. Vanwege het frame is er geen achterbank aanwezig, maar die driezitsbank zou sowieso achterwege worden gelaten om overtollig gewicht te lozen. De specialisten van Renault Sport hebben in het kader van een verbeterd prestatieniveau de Mégane R.S. Trophy-R op een dieet gezet. Uiteindelijk is er 130 kg aan gewicht gereduceerd. Zelfs de meesturende achteras moest wijken. Dat levert volgens Renault een gewichtsbesparing van 38 kg op. Het zou ons overigens niet verbazen als Renault na de facelift van de Mégane volgend jaar de aangepaste en lichtere achteras ook op de Mégane R.S. Trophy introduceert.

Duurste Mégane ooit

Het gehele Trophy-R recept kost geld. En veel ook. De prijs van de hot hatch is bepaald op € 76.490,- en dat is liefst 20 mille meer dan de reguliere handgeschakelde Trophy. Daarmee is het de duurste Mégane ooit.

Prijslijst Hot hatch:

Audi S3 Sportback – 2.0 Turbo – 5-deurs – 300 pk: €64.040

BMW M135i – 2.0 turbo – 5-deurs – 306 pk: €62.499

Ford Focus ST-3 – 2.3 EcoBoost 6-bak – 5-deurs – 280 pk: €49.510

Hyundai i30 N1 – 2.0 Turbo 6-bak – 5-deurs – 275 pk: €51.797

Mercedes-AMG A35 – 2.0 Turbo automaat – 5-deurs – 306 pk: €67.881

Peugeot 308 GTi – 1.6 Turbo – 5-deurs – 263 pk: €45.220

Seat Leon Cupra – 2.0 Turbo – 5-deurs – 290 pk: €44.950