En weer een gelimiteerde McLaren, de 620R
Wie dacht dat Porsche een ster is in het uitbrengen van gelimiteerde of special editions van zijn sportwagens, McLaren kan er ook wat van. De lange lijst met actiemodellen vermeldt per direct een nieuwe naam: McLaren 620R. Hij is gebaseerd op de Sports Series, maar anders dan je zou denken is het geen opgepepte 600LT. De basis voor de 620R wordt gelegd door de race-uitvoering van de compacte sportwagen.
Alweer sinds 2017 bouwt McLaren een circuituitmonstering van zijn Sport Series en met dat model laat de Britse sportwagenbouwer zijn klanten deelnemen aan GT4-kampioenschappen op verschillende continenten. De 620R moet gezien worden als de straatlegale GT4, zo wil McLaren ons doen geloven. Je mag er uiteraard niet mee deelnemen aan races, maar hij is volledig uitgerust om zich actief op het circuit tijdens trackdays te begeven. Optioneel kun je zelfs een setje slicks van Pirelli bij de auto bestellen, mocht je veelvuldig op het circuitgezien willen worden.
Instelbare schokdempers
Verschillende componenten delen de twee met elkaar. Dat begint bij de carbon fibre-monocoque die aan de basis ligt van alle McLarens. De daaraan gehangen onderstelcomponenten zijn van de GT4 en 620R gelijk. McLaren monteert instelbare schokdempers, die middels 32 klikken handmatig verstelbaar zijn. Ze zijn lichter, en wel meer dan 6 kg. De wielophanging is ten opzichte van de andere straatauto’s ingekort en de wielen staan per as verder uit elkaar. McLaren zegt dat de 620R als eerste 19 inch en 20- inch grote slicks op respectievelijk de vóór- en achteras kan monteren zonder technische ingrepen. Achter het zwarte schoeisel schuilen carbon keramische remschijven met een diameter van 390 mm (vóóras) en 380 mm (achteras). De set-up van het ABS-systeem is een racespecificatie. McLaren claimt een remweg vanaf 100 km/h tot stilstand van maximaal 29,2 meter!
McLarens 3.8 V8
De naam dankt de sportcoupé -een open variant komt er niet- aan het opgevoerde motorvermogen van McLarens bekende 3,8 liter V8-motor. De krachtbron perst de 620 pk bij 7000 tpm eruit. Het koppel van 620 Nm piekt bij 3500 tpm. Aan het blok koppelt McLaren zoals gebruikelijk de 7-trapsautomaat met dubbele koppeling, wat voor een belangrijke bijdrage aan de sprintcijfers zorgt. De acceleratie 0-100 km/h doet-ie in 2,9 tellen. De 200 km/h-markering wordt door de naald na 8,1 tellen aangetikt. De topsnelheid bedraagt 322 km/h, maar dat is afhankelijk van de instellingen van het aerodynamicapakket. De 620R beschikt over nagenoeg hetzelfde spoilerwerk als de GT4-versie. De achterspoiler is straatlegaal, temeer er een derde remlicht in is ondergebracht. De 32 cm hoge vleugel kan door de dealer in verschillende standen worden gezet. In de meest agressieve stand zorgt de spoiler voor een downforce van 185 kg bij 250 km/h. Ook bumper, splitter en motorkap zijn in lijn met die van de GT4 en derhalve anders dan op de reguliere types. De aerodynamische aanpassingen aan het front zorgen voor een druk op de voorkant van 65 kg.
Overtollige zaken
Niet alleen door de componenten van de carbon fibre te vervaardigen, weet McLaren het wagengewicht van de 620R op 1282 kg te krijgen. Overtollige zaken in de ogen van McLaren zijn achterwege gelaten, zoals comfortstoelen, vloertapijt, navigatiesysteem, dashboardkastje en navigatiesysteem, al kunnen bijna alle genoemde zaken zonder meerprijs toch gemonteerd worden als de koper erom vraagt. Optioneel kan het audiosysteem worden opgewaardeerd naar een lichtgewicht Bowers & Wilkins-systeem. Standaard geeft McLaren de 620R het Track Telemetry-systeem, waarmee de bestuurder achteraf zijn rondetijden kan analyseren. Harnass-gordels zijn aanwezig.
Productie-einde
Slechts 350 stuks, die allemaal een individueel nummer krijgen, levert McLaren vanaf februari 2020 uit. Daarmee is de 620R zo goed als zeker de allerlaatste versie van de Sports Series, aangezien het productie-einde van de 540C, 570S en 600LT in zicht is. McLaren heeft de opvolger van de serie al bij de dealer staan, de GT.
De prijs bedraagt € 364.000,-. Alle kopers ontvangen een rijtraining op het circuit.
Lees ook:
Ook interessant
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8
-
Hier staat min of meer de nieuwe, elektrische Volkswagen Golf
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A6 (e-tron)
-
Met de nieuwe service van Nio kun je in theorie de bijtelling ontduiken
-
Productie Cybertruck op pauze! Maar er waren toch miljoenen pre-orders?
-
Is de elektrische Ford Puma Gen-E niet een beetje laat?
-
Met dit studiemodel jaagt Jaguar zijn traditionele kopers weg
-
Audi A6 e-tron met enorme range gaat het BMW i5 moeilijk maken