Jubileumfeest op wielen: Volkswagen Golf GTI Clubsport
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F09%2FVolkswagen-Golf-GTI-Clubsport-004.jpg)
Volkswagen viert veertig jaar Golf GTI met een bijzondere uitvoering van de… Golf GTI. Niet heel gek toch? Knotsgek is wel die speciale Golf GTI, want met overboost levert de Golf GTI Clubsport gedoopte special liefst 290 pk, slechts 10 pk minder dan de Golf R.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F09%2FVolkswagen-Golf-GTI-Clubsport-009.jpg)
Volkswagen maakt er een traditie van om tijdens jubileumjaren speciale Anniversary-modellen te introduceren van de Golf GTI. Dat gebeurde tijdens de twintigste, vijfentwintigste, dertigste en vijfendertigse verjaardag. Ook nu ter gelegenheid van de veertigste verjaardag haalt Volkswagen de slingers uit de kast. De Golf GTI Clubsport levert 265 pk, liefst dertig pk meer dan de Golf GTI met Performance-pack. Met een overboost van tien seconden levert de krachtbron kortstondig zelfs 290 pk. Kiezen tussen een voorwielaangedreven Golf GTI Clubsport of een Golf R met 300 pk en AWD wordt daardoor lastiger dan ooit.
“Voor tien seconden peutert Volkswagen 290 pk uit de vierpitter”
Volkswagen levert de Golf GTI Clubsport met een zestraps DSG-automaat of met een handgeschakelde zesbak. Met DSG sprint hij in 5,9 seconden naar 100 km/h. De handbak heeft 0,1 seconde meer nodig. Dat kleine verschil maakt de handbak weer goed met een iets hogere topsnelheid van 250 km/h – de DSG haalt ‘slechts’ 249 km/h.
Om het jubileummodel extra kracht bij te zetten geeft Volkswagen de Clubsport een nieuwe voorbumper, sideskirts, een diffuser, een achterspoiler, diverse GTI-badges, smokey achterlichten met LED-techniek, grotere uitlaatstukken en een zwarte sticker tussen de voor- en achterwielen (knipoog naar eerste Golf GTI uit 1976). Volkswagen spuit het dak in een zwarte kleur. Of het onderstel is aangepast, maakt Volkswagen niet duidelijk. Op de IAA-autoshow in Frankfurt beleeft de Golf GTI Clubsport zijn debuut. Wanneer de levering start is nog niet bekend.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F09%2FVolkswagen-Golf-GTI-Clubsport-0010.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F09%2FVolkswagen-Golf-GTI-Clubsport-008.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F09%2FVolkswagen-Golf-GTI-Clubsport-001.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F09%2FVolkswagen-Golf-GTI-Clubsport-006.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F09%2FVolkswagen-Golf-GTI-Clubsport-007.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F09%2FVolkswagen-Golf-GTI-Clubsport-005.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F09%2FVolkswagen-Golf-GTI-Clubsport-004.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F09%2FVolkswagen-Golf-GTI-Clubsport-003.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F09%2FVolkswagen-Golf-GTI-Clubsport-002.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F09%2FVolkswagen-Golf-GTI-Clubsport-0010.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F09%2FVolkswagen-Golf-GTI-Clubsport-008.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F09%2FVolkswagen-Golf-GTI-Clubsport-001.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F09%2FVolkswagen-Golf-GTI-Clubsport-006.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F09%2FVolkswagen-Golf-GTI-Clubsport-007.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F09%2FVolkswagen-Golf-GTI-Clubsport-005.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F09%2FVolkswagen-Golf-GTI-Clubsport-004.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F09%2FVolkswagen-Golf-GTI-Clubsport-003.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F09%2FVolkswagen-Golf-GTI-Clubsport-002.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Benzine toch niet duurder!
-
Nooit meer een parkeerkaartje kopen: zo werken de 4 bekendste parkeerapps
-
Deze occasion wil je: Peugeot 607, beter dan een BMW 5-serie?
-
Bijna 30 procent van de benzinerijders wil na accijnsverhoging een andere auto
-
Audi stopt met de Q4 e-tron 40, dit is zijn opvolger
-
Wanneer je ook in auto’s van Lexus een yoke-stuur kan verwachten
-
Dit is hoeveel wegenbelasting je voor een camper betaalt in 2026
-
Duik in de prijslijst: de Kia EV9, wat de Koreaanse mastodont kost
-
Skoda maakt de Enyaq 1000 euro duurder, maar dat is niet zonder reden
-
Dit kosten de nieuwe Mini Cooper en Countryman
-
De wankelmotor is betaalbaar terug bij Mazda
-
Je bent al te laat, als je een Volvo met dieselmotor wil kopen