Jubileum-Corvette opgeknapt na val in zinkgat
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F09%2FGMRestores1MCorvette04-e1441360147271.jpg)
Weet u het nog? Op 12 februari 2014 viel de grond weg onder het National Corvette Museum in Bowling Green, Kentucky. Acht zeldzame Corvette’s vielen meters naar beneden in een zogenoemd zinkgat (sinkhole in het Engels) en raakten zwaar beschadigd. Twee zijn er nu opgeknapt, waaronder deze jubileum-Corvette.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F09%2FGMRestores1MCorvette03-e1441360729214.jpg)
Het enige model dat er in 2014 redelijk ongeschonden uitkwam, was het Corvette ZR1 C6-prototype uit 2009, ook wel bekend als de Blue Devil. Deze werd in de herfst van vorig jaar al gerestaureerd, voordat Chevrolet zijn aandacht verlegde naar deze witte Corvette Convertible C4 uit 1992, de 1 miljoenste Corvette sinds 1953. Het opknapproces duurde meer dan vier maanden en kostte zo’n twaalfhonderd manuren.
“Toen we de Corvette ontmantelden, vonden we de handtekeningen van alle medewerkers die ooit betrokken waren bij de bouw van de auto”, vertelt Mark Reuss, executive vice president bij General Motors. “Dat was ontroerend om te zien. Het bracht de geschiedenis tot leven en doordrong ons van het belang van het project.”
“Het opknapproces duurder meer dan vier maanden kostte twaalfhonderd manuren”
Met dertig man begon Chevrolet aan de restauratie van de miljoenste Corvette. Ze hebben uit alle macht geprobeerd om zoveel mogelijk originele onderdelen te behouden, aangezien daarop onderhuids alle handtekeningen waren gezet. Een paar handtekeningen konden niet ‘gered’ worden, dus liet het team ze scannen en ze overzetten op vervangende onderdelen. Eentje was te zwaar beschadigd om te scannen, dus zette Angela Lamb, die hem drieëntwintig jaar eerder had gezet, hem gewoon nog een keer.
Aan de buitenkant werden onder meer de motorkap, de neussectie en de panelen tussen de voorwielen en de deuren vervangen. De onderdelen komen van een Corvette van hetzelfde bouwjaar en dezelfde kleur. Verder is het voorste subframe recht getrokken, zijn de wielen gereconditioneerd en is de beschadigde leren bekleding gerestaureerd. De 5,7 liter V8, versnellingsbak en andere delen van de aandrijflijn hadden op wonderbaarlijke wijze nauwelijks schade.
Chevrolet begint nu aan het weer tot leven brengen van een derde slachtoffer, een Corvette uit 1962. De overige beschadigde ‘Vettes’ blijven ongerestaureerd in het Corvette Museum staan, als onderdeel van een speciale zinkgattentoonstelling.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F09%2FCorvette-3-e1441360201880.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F09%2FRestored-1Millionth-Corvette-01-e1441360156121.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F09%2FCorvette-3-e1441360201880.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F09%2FRestored-1Millionth-Corvette-01-e1441360156121.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F09%2FCorvette-2-e1441360192643.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F09%2FRestored-1Millionth-Corvette-03-e1441360173296.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F09%2FCorvette-2-e1441360192643.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F09%2FRestored-1Millionth-Corvette-03-e1441360173296.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F09%2FCorvette-1-e1441360182299.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F09%2FRestored-1Millionth-Corvette-02-e1441360164616.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F09%2FCorvette-1-e1441360182299.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F09%2FRestored-1Millionth-Corvette-02-e1441360164616.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F09%2F1-Millionth_Interior_Damage_Final_web.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F09%2FRestored-1Millionth-Corvette-04-e1441360138907.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F09%2F1-Millionth_Interior_Damage_Final_web.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F09%2FRestored-1Millionth-Corvette-04-e1441360138907.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Op zoek naar Aliens in Area 51 met een Hyundai Santa Cruz
-
Waarom ons nieuwsbericht over de Toyota Sport Crossover zo kort is
-
De goedkoopste elektrische auto van Toyota komt in 2024
-
Covermodel: Triumph Dolomite – Achterwaartse vooruitgang
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Mercedes EQE
-
Ruzie met de buren? Dan is deze Hummer de ideale auto voor jou
-
Verkoopcijfers 2023 – Dit merk verkocht in Nederland 13.000 procent meer auto’s
-
Met deze auto wordt Alpine weer belangrijk op het circuit
-
Waarom je toekomstige Hyundai’s niet naast Joel Beukers moet neerzetten
-
Deze Fiat Panda is voor als je geen Mercedes-AMG G 63 6×6 kan betalen
-
Reorganisatie bij Volkswagen! Omdat het dak nog steeds in brand staat
-
Batterijwissels de toekomst? Nio sluit deal met Volvo-fabrikant