John Collins: ‘Van schoolverlater naar Ferrari-dealer’
Volgens zijn leraren was John Collins alleen geschikt om vuilnisman te worden. Het liep echter anders voor de Brit die op vijftienjarige van school werd gestuurd. Hij verkocht tot nu toe voor meer dan 1 miljard pond aan klassieke Ferrari’s.
Collins, afkomstig uit een arbeidersgezin, was vroeger in de klas nauwelijks te handhaven. Daarom werd hij op zijn vijftiende van school getrapt. Collins ging vervolgens kort aan de slag als bouwvakker, maar kreeg al snel een baantje bij een krant in Glasgow. Hij mocht thee en koffie gaan halen voor de journalisten. Collins kreeg promotie toen hij spontaan op een vrije dag in 1968 naar kantoor kwam omdat Bobby Kennedy was neergeschoten.
“Collins leende 300.000 pond van vrienden en kocht tien nieuwe Ferrari’s”
Hij werd opgeleid tot journalist, waarna hij voor een groot aantal Schotse kranten schreef. Na een fotografiecursus trok Collins de wereld over als reporter. Door zijn succes kon hij in 1977, toen hij vijfentwintig was, zijn eerste Ferrari kopen, een 246 Dino. Tien jaar later verloor hij echter alles toen hij in aandelen investeerde, net voor de markt instortte op Zwarte Maandag. Collins was daardoor genoodzaakt zijn nieuwste Ferrari te verkopen.
Zijn financiële situatie werd daar niet beter door, want zijn Ferrari-dealer lichtte hem op. Het bedrijf gaf Collins een schamel bedrag voor zijn sportwagen, maar zette de auto een week later voor een veelvoud daarvan te koop. Collins was kwaad en besloot dat hij zijn dealer een koekje van eigen deeg zou geven. Hij leende 300.000 pond van vrienden, bestelde tien gloednieuwe Ferrari’s ter waarde van 3 miljoen pond en verkocht de koopcontracten binnen zes maanden voor 3,5 miljoen pond.
LEES OOK: FERRARI NODIGT KLANTEN UIT VOOR LAFERRARI SPIDER
Collins gaf zijn journalistieke carrière op en werd autodealer. In zijn eerste jaar verkocht hij voor 12 miljoen aan Ferrari’s. Sindsdien heeft Collins 1751 klassieke en moderne Ferrari’s en andere bijzondere sportwagens verkocht, voor een bedrag van in totaal 1 miljard pond. Hij heeft inmiddels een privécollectie van zevenentwintig klassieke auto’s ter waarde van 20 miljoen pond en heeft dit jaar een onderscheiding van Koningin Elisabeth gekregen, de Queen’s Award for Enterprise.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?