Laatste testkilometers voor Audi TT-RS
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F04%2FDSC00664-1-e1461240498296.jpg)
Audi legt momenteel de laatste hand aan de nieuwe generatie TT-RS, waarmee het later dit jaar een hernieuwde poging gaat ondernemen om de Porsche 718 Cayman en 718 Boxster het vuur na aan de schenen te leggen. In de strijd tegen de snelle zustermodellen komt de TT-RS met een fonkelnieuwe vijfcilinder turbomotor voor de dag.
Een andere voorbumper, een grotere diffuser achter, vuistdikke uitlaateindstukken en grote remklauwen zijn de uiterlijke kenmerken van de TT-RS in vergelijking met zijn minder potente broers. De sportwagen, die wederom in de smaken coupé en roadster komt, beschikt uiteraard over een compleet aangepaste onderstel.
400+ pk
Hij krijgt net als zijn voorganger vierwielaandrijving en dit maal is die extra tractie nodig om nog meer vermogen op de weg over te brengen. Waar de vorige TT-RS het schopte tot een motoroutput van 340 pk en in de Plus-uitvoering zelfs tot 360 pk, daar zal de nieuwste editie de 400 pk-markering passeren. De RS-uitmonstering perst daarme fors meer vermogen uit zijn 2,5 liter vijfcilinder dan de evengrote vierpitter in de sterkste 718 Boxster: 400 tegen 350 pk. De Audi-techneuten boeken de forse vermogenssprong ten opzichte van zijn voorganger niet door iets eenvoudigs als de turbodruk aan te passen. In de TT-RS komt een compleet nieuwe vijfcilinder turbomotor te hangen.
MQB
De 2,5 liter zal met ingang van de TT-RS worden toegepast in de RS-modellen op de MQB-architectuur. De RS3 sedan zal volgend jaar volgen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze auto’s moet je nooit kopen volgens ChatGPT
-
Occasions: 3 comfortabele top-middenklassers voor 15.000 euro
-
Deze zelfgebouwde Saab EX kan van jou zijn, en dat wil je
-
Waarom is LPG zo goedkoop?
-
Lotus-fans opgelet, deze speciale Bac Mono R is alles wat je wil!
-
Deze sportauto kan je rijden van een AOW-uitkering
-
Dit is de Tesla Cybertruck als politieauto, en die kan echt komen
-
Benzine toch niet duurder!
-
Nooit meer een parkeerkaartje kopen: zo werken de 4 bekendste parkeerapps
-
Deze occasion wil je: Peugeot 607, beter dan een BMW 5-serie?
-
Bijna 30 procent van de benzinerijders wil na accijnsverhoging een andere auto
-
Audi stopt met de Q4 e-tron 40, dit is zijn opvolger