‘Groen’ de natuur in met de Jeep Wrangler PHEV
:quality(80)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F09%2FHP_JP021_019WR.jpg)
Ook Jeep gaat (en moet natuurlijk) aan de stekker. Na de Renegade en Compass als plug-in hybride stelt het nu ook een milieuvriendelijkere variant van de Wrangler voor.
We zagen ‘m dit jaar al eerder, die stekkerversie van de rigide Wrangler. Op de Consumer Electronics Show in Los Angeles liet Jeep namelijk al een glimp van de meest PHEV Wrangler, de 4xe, zien. Nu deelt de fabrikant ook de details van de stoere en nu dus ook milieubewuste offroader.
Het hart van de Wrangler 4xe
Waar de veel kleinere Compass en Renegade het moeten doen met een 1,3-liter viercilinder met turbo als benzinegestookte krachtbron, wordt het hart in de Wrangler 4xe gevormd door een 2,0-liter viercilinder, eveneens met turbo. Die wordt gekoppeld aan twee elektromotoren: eentje op de achteras en een kleinere starter/generator die op de viercilinder is geschroefd. Het geheel is gekoppeld aan een achttraps automaat en levert samen 375 pk en 637 Nm.

De elektromotor op de achteras haalt z’n stroom uit een accupakket dat onder de achterbank is geplaatst. Met de accucapaciteit van 17 kWh is een elektrisch bereik van 40 kilometer mogelijk, volgens WLTP-standaarden.
Geen cardanas meer
Dat alles moet niet alleen zorgen voor een gunstiger verbruik, maar komt volgens de fabrikant ook de offroadcapaciteiten ten goede. Zo ontbreekt een cardanas, omdat de achterwielen enkel door de elektromotor worden aangedreven. Daardoor hebben de achterste wielen sneller en meer koppel en gaat er minder energie verloren, omdat er geen vermogen en koppel vanuit de benzinemotor naar de achterwielen wordt gestuurd. Dat zorgt volgens Jeep voor een meer gecontroleerde rijervaring tijdens klimmen, kruipen en dalen in het terrein. Zo’n elektromotor geeft namelijk perfect lineair zijn kracht af en is dus zeer precies te doseren.

Overigens hoef je met deze PHEV-versie niet bang te zijn voor een beetje water: deze 4xe heeft een waaddiepte van 76 centimeter. Daarmee doet hij niet onder voor de reguliere Wranglers. Zo is het laadpunt voor de accu hoog geplaatst, net onder de A-stijl. Om het elektrokarakter te benadrukken is deze versie bedrukt met allerlei blauwe details.
Ruige Rubicon
Een 4WD-systeem is dus standaard op de Wrangler 4xe. Optioneel is er een Trac-Lock-differentieel dat de slip beperkt en extra grip biedt in situaties met weinig tractie, zoals tijdens het rijden over zand, sneeuw of ijs. Wie all the way wil gaan, kan ook voor deze stekkerversie kiezen voor de traditioneel sterkste en meest geavanceerde Rubicon 4xe. Die heeft namelijk nog een systeem dat de rijeigenschappen verbetert op rotsen, middels extra differentiëlen, een verbeterde (en dus grotere) wielarticulatie en een elektrisch aangestuurde stabilisatorstang.

Prijs Jeep Wrangler 4xe
De Wrangler 4xe komt volgend jaar op de Nederlandse markt. Prijzen deelt de fabrikant later. Belangrijk voor onze markt is de CO2-uitstoot van deze variant, maar op die cijfers moeten we eveneens nog even wachten.
Lees ook:
- Eindelijk in Europa: de nieuwe Jeep Gladiator
- Nieuwe Jeep Cherokee L biedt meer luxe en een derde zitrij
- Koopwijzer: occasion Jeep Wrangler YJ/TJ (1986-2005)
- Jeep Wrangler Rubicon 392 Concept is een partycrasher
Ook interessant
-
Peugeot: ‘transitie naar elektrisch rijden moet niet saai zijn’
-
Minst sportieve Skoda Octavia RS tóch naar Nederland
-
Dit waren de grootste verrassingen tijdens Britse veilingen in 2020
-
Britten zijn Porsche te snel af met deze moderne 914
-
Retro-revival: waarom klassieke looks nu zo populair zijn
-
BMW denkt twee keer zoveel elektro-auto’s te verkopen dit jaar
-
Volgende Honda HR-V staat in de startblokken
-
Ford Mustang Mach-e loopt weer vertraging op
-
Uncle Sam krijgt mogelijk geen Peugeot
-
Is dit de terugkeer van de Volkswagen Polo Harlekin?
-
Oude auto Carroll Shelby afgehamerd
-
Dit zijn de vijf fraaiste uitvoeringen van de iconische Renault 5