Jammer, deze geweldige Triumph TR25 kondigt geen terugkeer aan
Triumph… Dat is een merknaam voor motorfietsen en naaimachines, maar sinds 1984 niet meer voor auto’s. BMW heeft de rechten erop, kennelijk, dus moest ontwerpbureau Makkina eerst naar München om toestemming te vragen voor deze Triumph TR25.
De Triumph Motor Company werd in 1885 opgericht en is bij het grote publiek vooral bekend van de compacte roadsters, zoals de TR4, de Spitfire en de TR6. Het bedrijf bouwde in 1981 zijn laatste auto’s, toen de productie van de TR7 en TR8 werd gestopt.
BMW kreeg de rechten op Triumph
Daarna werd de merknaam door British Leyland nog gebruikt voor de Triumph Acclaim, wat niks meer was dan een Honda Ballade (een Civic met een kontje). Dat model hield het nog tot 1981 vol.
BMW kreeg de rechten op de naam Triumph in handen toen de fabrikant in 1994 de Rover Group overnam. Een paar jaar later al deden de Duitsers Rover weer van de hand, maar ze hielden de rechten op Triumph. Waarom is niet bekend. Misschien wilde BMW er ooit iets mee doen.
Triumph TR25 op basis van BMW i3S
En indirect heeft het merk dat ook gedaan. Deze Triumph TR25 Concept van het designbureau Makkina staat op het onderstel van de BMW i3S en heeft dezelfde 184 pk sterke elektromotor bij de achterwielen liggen. Hij kondigt niet de terugkeer van Triumph aan, helaas.
Voor het ontwerp heeft Makkina inspiratie opgedaan in 1953, toen Triumph met een speciaal geprepareerde TR2 een snelheidsrecord vestigde voor productieauto’s met een brandstofmotor van minder dan 2,0-liter. De zogenoemde Jabbeke TR2 haalde een top van 201 km/h.
Deze occasion wil je: Rover 216 S Rally Executive, Engelse Honda Civic
Koolstofvezel koets en top van 185 km/h
De Triumph TR25 Concept is 4 meter lang en weegt slechts 1095 kilo. Dit door de toepassing van koolstofvezel voor de carrosserie. Volgens de makers zou hij in 5,2 seconden naar 100 km/h kunnen sprinten en haalt hij een topsnelheid van 185 km/h.
Hij heeft grotere wielen dan de i3S (21 inch) en sterkere remmen, maar verder is hij technisch zo goed als gelijk. Voor de aandrijving is de TR25 dus afhankelijk van een 42,2 kWh-batterij, die hem een actieradius van maximaal 306 kilometer geeft.
Lees ook:
Ook interessant
-
Te koop – Hoe leuk de nieuwe Renault 5 ook is, deze is leuker!
-
Veiligheidsclubs in brief aan Europese Commisie: ‘Verbied de Tesla Cybertruck!’
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A4, eh, Audi A5
-
Team Alert trapt wijd open deur in: ‘Jongeren overschatten hun rijvaardigheid’
-
Mercedes-AMG GT 63 Pro: duurste en dikste, maar niet de sterkste
-
Toch met dieselbusjes in binnenstad? Dit wil de Tweede Kamer
-
Als beginnend bestuurder met vrienden naar de McDonald’s? Engelse ANWB wil het verbieden
-
Boze Arjen Lubach baalt van baggerberichten over botsende bolides
-
Rijd je in één van deze vijf auto’s, dan ben je vast een 65-plusser
-
Duurtest Peugeot e-3008: eindelijk een Stellantis-EV met fatsoenlijke range
-
Waarom ze in Frankrijk nu massaal protesteren tegen SUV’s
-
Dit kost de Opel Frontera in Nederland