Deze occasion wil je: Rover 216 S Rally Executive, Engelse Honda Civic
Autovisie is altijd op zoek naar occasions voor de liefhebber en spit daarom de lijsten van verkoopsite Gaspedaal.nl door. Ditmaal vonden we een Rover 216 Rally Executive.
Autovisie reed in 1984 met de destijds nieuwe generatie Rover 200. “Sukiyaki, op smaakt van Worcester sauce”, schreven de redacteuren destijds.
Test met de Rover 200-serie
Rover, dat is voor mij altijd een merk geweest van een bijzondere reputatie, van standing, leer en wortelnoten, eigen eigenwijze vormgeving ook. Engels, oer-Engels, dát in ieder geval. Daarom ging ik dan ook met behoorlijk gemengde gevoelens recentelijk naar Engeland om daar kennis te maken met ‘de kleine Rover’.”
“Want die kleine Rover is doodgewoon een vierdeurs Honda Civic (in sommige landen heet het ding Ballade) met een dertienhonderd ceecee motortje en omdat het merk Triumph Acclaim niet al te populair is geworden (33000 geëxporteerde auto’s in drie jaar tijd) heeft de fabriek dat merk geheel laten vallen en heet die verangelsaksieste Honda voortaan Rover.”
Deze occasion wil je: Toyota FunCruiser, betaalbare terreinwagen met alledaagse rij-eigenschappen
“Toen we de volgende dag in de grauwe morgenstond begonnen aan een lange proefrit door een schitterend landschap (zo hebben we van horen zeggen want de mist bleef die dag zeer dik) begonnen we langzamerhand toch wei veel van dat negativisme te verliezen. Want het feit, dat rond 80 procent van de wagen in Engeland wordt gebouwd (in feite komen alleen motor, versnellingsbak en dashboard uit het land van Honda) en dat daardoor toch echt wei wat vormgevingstendensen (-sjes) aan verandering onderhevig zijn geweest, manifesteerde zich steeds nadrukkelijker.”
Een Honda Civic met Engelse afwerking
“Het is echt te voelen. Het begint al met de portieren, die met een ‘duur’ geluid onder minimale handdruk ‘zuigend’ sluiten. Dat klinkt goed, dat klinkt brandkasterig solide! Het reepje wortelnotenhout in de duurste uitvoering (kan ook best plastic geweest zijn, ik durf niet te krassen in zo’ n mooi nieuw ding) en de mogelijkheid stoelbekleding in leer te krijgen (waardoor de zitting opvallend veel korter wordt, met name zo lang als leer nog nieuw en dus stug is) maakt natuurlijk een auto niet echt Engels. Alhoewel het helpt.”
“Daarbij gevoegd het feit dat de auto heel aangenaam rijdt, prettig geveerd is zonder nochtans erg over te hellen of te duiken, licht tuurt, waarachtig volwassen zitplaats achterin biedt, en erg compleet is uitgerust ook in de eenvoudige versies, kan ik uiteindelijk niet anders zeggen dan dat Rover in deze 200-serie echt een heel behoorlijke auto biedt.”
Liever een occasion met de 1,6-liter motor
“Er komen (voorshands) twee versies, een met de 1300 twaalfkleps Civic motor van ruim 1,3-liter, later ook een met de nieuw ontworpen 1,6-liter Montego-motor. De rijervaringen met de 1,3 doen verlangen naar die 1,6, de wagen kan meer vermogen wel zeker goed hebben. De 1,3 is kwiek genoeg, maar voor trekkracht bij kruissnelheden moet je al gauw terug naar vier en/of drie. Dat komt natuurlijk ook door de gekozen versnellingsbak.”
“Honda biedt keus uit een vierbak en twee vijfbakken, van welke laatste er een precies dezelfde overbrengingsverhoudingen biedt als de vierbak (met tamelijk hoge vier dus) plus een dikke overdrive-achtige vijf er bovenop. Deze uitvoering zit in de Rover 213 en 216, de typebenamingen geven de cilinderinhoud aan.”
De Rover 216 S Rally als occasion
Autovisie vindt een Rover 200 als occasion met de krachtigere 1.6 motor, een 216 dus. Het gaat hier om een Rally S Rally met 83 pk. De auto komt uit 1990 en is origineel in Nederland geleverd. De kilometerteller staat op iets meer dan 92.000. De verkoper vraagt 2900 euro voor de auto.
Deze occasion wil je: NSU Prinz 4L,”geen geld voor een Porsche, koop een Prinz”
Lees ook:
Ook interessant
-
Extreem unieke sportwagen nu in Nederland te koop als occasion
-
Deze ruime, compacte occasion is net een Rolls-Royce
-
Deze compacte, ruime occasion slaat de juiste toon aan
-
Betaalbare hot hatch: Ford Fiesta ST vs. Renault Clio R.S. Trophy
-
De tsunami aan Tesla-occasions blijft voorlopig uit
-
Voor ultiem comfort kies je deze Duitse occasion van 20.000 euro
-
Deze Duitse occasion van 20.000 euro biedt topkwaliteit
-
Addertje onder het gras! Deze occasion-EV van 7.500 euro mist iets
-
Tenaamstellingscode kwijt? Geen paniek, dit moet je doen
-
Deze elektrische occasion kost niks, maar geeft je wel actieradiusstress
-
Dit is de krachtigste diesel-occasion van Nederland
-
Deze kleine Fiat Cinquecento is ultieme rally-occasion