Jaguar Land Rover werkt aan een zes-in-lijn Ingenium motor die de huidige zescilinders gaat vervangen. Dat meldt het Britse Autocar.

Jaguar Land Rover Ingenium-2-Autovisie.nlJaguar Land Rover Ingenium-2-Autovisie.nl


Ingenium

De zescilinders van Jaguar Land Rover zijn op dit moment nog afkomstig van Ford. De komende jaren moeten die benzine- en dieselmotoren vervangen worden door een nieuwe 3,0 liter zes-in-lijn die het bedrijf zelf heeft ontwikkeld. Al bij het begin werd gezegd dat er ook zescilinders zouden komen van de modulaire Ingenium motorenserie. De eerste twee varianten zijn op dit moment in productie en zijn een 150pk, 163 pk en een 180 pk sterkte 2,0 liter diesel die onder meer worden geleverd in de Range Rover Evoque, Jaguar XE, XF en F-Pace. De motoren worden gebouwd in JLR's eigen fabriek in Wolverhampton, die de komende jaren fors wordt uitgebreid.

Jaguar Land Rover Ingenium-3-Autovisie.nlJaguar Land Rover Ingenium-3-Autovisie.nl


Strategie

Jaguar Land Rover volgt daarmee dezelfde strategie als BMW en Mercedes-Benz voor modulaire vier- en zescilinders. Later zou zelfs een 1,5 liter driecilinder kunnen volgen. BMW's hebben voor de zescilinders altijd al lijnmotoren gehad, maar bij Mercedes-Benz is het een ander verhaal. Dat merk stapt de komende jaren ook af van de V6, ten gunste van een modulaire zes-in-lijn. Zo kunnen de motoren op dezelfde productielijn gebouwd worden, wat kosten bespaart. Ook is het blok lichter dan de uitgaande V6.

KIJK OOK: VIDEO: REVIEW JAGUAR F-PACE

Jaguar Land Rover Ingenium-1-Autovisie.nl copyJaguar Land Rover Ingenium-1-Autovisie.nl copy


Achtcilinders

Ook de achtcilinders zijn afkomstig van Ford. Het is nog niet bekend waar Jaguar Land Rover de achtcilinders vandaan gaat halen als het contract met Ford afloopt. De kans is groot dat er een samenwerking met Mercedes-Benz wordt gezocht voor de 4,0 liter V8 die gebruikt wordt in verschillende AMG's.