Bart Oostvogels
Bart Oostvogels Nieuws 16 feb 2015
Leestijd: 3 minuten

Jacky Ickx: “Racen doet je voelen dat je leeft”

Jacky Ickx is een bijzonder persoon, maar bovenal een uiterst succesvolle autocoureur. In de Trademart van Brussel vindt tot en met 21 juni de tentoonstelling Eddy Merckx – Jacky Ickx plaats, waarin het leven van wielrenner Merkcx en coureur Ickx op een prachtige manier centraal wordt gesteld. Als bezoeker zie je exclusieve racewagens, maar krijg je ook nog nooit eerder vertoonde privéfoto’s van de familie Ickx te zien.

Jacky Ickx

Het aantal overwinningen van Ickx is indrukwekkend, hij werd twee keer tweede in de Formule 1, won acht Grote Prijzen in de F1 en zes keer de 24 Uren van Le Mans maar greep ook twee keer naar de titel ‘wereldkampioen endurance’, behaalde eindoverwinningen in Parijs-Dakar en mocht bekers in ontvangst nemen van het Amerikaanse Can Am-kampioenschap. Een buitengewoon indrukwekkend repertoire, dat hij in bijna veertig jaar heeft opgebouwd.

“Hij wordt direct een bekende Belg, want hij vouwt een geleende BMW rond een boom”

Maar wanneer startte de autosportcarrière van Ickx? Laten we vooropstellen dat de liefde voor wielen al op vroege leeftijd ontstond. In 1950 kreeg Ickx zijn allereerste auto: een trapauto welteverstaan, want hij was nog maar vijf jaar oud. Exact dezelfde trapauto is te zien in de expositie, evenals een foto waarop een kleine Ickx achter het stuur zit van ‘zijn jeugdheld’. Eigenlijk niet eens zoveel later, we leven in 1963, debuteert ‘Monsieur Le Mans’ in de autosport, als hij aan de start verschijnt van een klimwedstrijd nabij La Roche-en-Ardenne. Hij wordt direct een bekende Belg, want hij vouwt zijn geleende (!) BMW 700 rond een boom. Een cameraman die achter de boom staat heeft geluk, maar weet het moment goed vast te leggen.

Een jaar later is Ickx succesvoller als hij met zijn Ford Lotus Cortina de derde plaats pakt op het Circuit van Zolder. Zijn internationale debuut volgt in de maand september van ’64. Hij wordt derde in de Grote Prijs van Boedapest (Hongarije), ook al stonden de trommelremmen van zijn Lotus Cortina door oververhitting in vuur en vlam. Vanaf dan begint de autosportwereld de naam Ickx te onthouden. Hij wordt gezien als een talentvol coureur en komt meer in de spotlights.

“Zijn geweldige performance wordt gezien als iets ‘bovenaards'”

Door die toegenomen bekendheid biedt Ford Belgium een mooie kans aan: Ickx mag met een Mustang Coupé deelnemen aan races op Zandvoort en Zolder en neemt zelfs deel aan de 24 Uren van Francorchamps met als teamgenoot Teddy Pilette die later Formule 1 is gaan rijden voor de teams Brabham en BRM. Op 6 augustus 1967 komt de autosportcarrière van de ‘Ringmeister’ in een stroomversnelling door een optreden op de Nürburgring in een Matra MS5 F2. Ickx start op de achttiende positie, maar belandt uiteindelijk net niet op het podium. Desondanks wordt hij de hemel in geprezen vanwege zijn geweldige performance. Het wordt gezien als iets ‘bovenaards’.

In de jaren daarna beleeft Ickx hoogtepunt na hoogtepunt. Hij rijdt in de meest exclusieve racers, waaronder een Ferrari 312 waarmee hij de Grote Prijs van Frankrijk 1968 wint, maar ook in een Ford GT40 waarmee Ickx in 1967 en ’68 de 1000 km van Spa Francorchamps wint en een jaar later de 24 Uur van Le Mans op z’n naam schrijft. In zijn indrukwekkende C.V. komen ook de Porsche 936/77 Spyder (winnaar 24 Uren van Le Mans 1977), Porsche 956 (winnaar van onder meer de 24 Uren van Le Mans 1982) en Porsche 911 4×4 (zesde in Dakar 1984) voor. Stuk voor stuk memorabele racewagens.

Het zijn racers die allemaal aanwezig zijn in de expositiehal van Jacky Ickx. Je kunt je onderdompelen in de wonderlijke wereld van Ickx. Een man die leeft voor het racen. Hij deed niet voor niets de uitspraak: “Het is een vak dat je doet voelen dat je leeft.”

Meer informatie over de expositie Eddy Merckx – Jacky Ickx is de vinden op de site www.merckx-ickx.be. De tentoonstelling is nog tot 21 juni te bezoeken. Het kopen van tickets kan online maar ook aan de kassa.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.