BMW stopt nu alweer met inductieladen voor plug-in hybrides
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F08%2FP90256388_highRes_bmw-wireless-chargin.jpg)
Twee jaar geleden introduceerde BMW officieel het inductieladen. Of, zoals de fabrikant het noemt, Wireless Charging. Kort geleden vernam Autovisie echter dat de Wireless Charging Modules alweer uit het programma zijn gehaald.
Het inductieladen kwam beschikbaar op de BMW 530e, een plug-in hybride. In plaats van dat je steeds fysiek de kabel in het stopcontact moest stoppen, kon je nu simpelweg de BMW boven een plaat rijden. Hetzelfde laadsysteem is er bijvoorbeeld ook al voor tandenborstels en smartphones. Best handig, want je loopt niet te stuntelen met allerlei laadkabels en hoeft er eigenlijk geen handeling voor te verrichten. Waarom stopt BMW dan nu met de verkoop van de modules?
Inductieladen bij BMW
In mei 2018 kondigde BMW met veel herrie aan dat zij als eerste autofabrikant Wireless Charging aanbieden. Voor een totaalbedrag van maar liefst €3330 was het mogelijk om je BMW 530e middels inductie op te laden. Met een laadvermogen van 3,2 kW, was de accu van de plug-in hybride 5 Serie in zo’n drieënhalf uur op te laden. BMW sprak ook over een ‘efficiency’ van 85%,dus slechts 15% van de energie ging verloren.
Je hoefde simpel de module op je oprit te installeren, je 530e erboven te rijden en hij begon met laden. Kwalitatief was het goed uitgedacht. De module was weerbestendig en er was WiFi-ondersteuning om je auto perfect boven de plaat te positioneren. Je kon er zelfs met de wielen overheen rijden zonder dat de module stuk ging. Daar was het systeem allemaal op berekend.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F08%2FP90256391_highRes_bmw-wireless-chargin.jpg)
Wereldwijde proef
Volgens BMW Nederland is de verkoop gestopt omdat het inductieladen een wereldwijde proef was. De productieaantallen en -looptijd waren vanaf de aanvang van de proef al beperkt, maar BMW wilde het systeem graag als eerste fabrikant aanbieden.
De proef was om te kijken hoe deze manier van laden aanslaat, wat de resultaten zijn en hoe klanten reageren. Hoewel alles naar behoren functioneerde en een groot deel van de beperkte productie in Nederland is verkocht, waren er ook minpunten. Zo duurde het laden ten opzichte van een laadkabel bijna een uur langer, en was de aanschafprijs van het systeem ook erg duur. Ondanks alle mogelijkheden op het gebied van Wireless Charging lijkt een reguliere laadkabel vooralsnog toch interessanter. Of BMW een vervolg geeft aan het inductieladen is ook niet bekend.
Lees ook:
Ook interessant
-
Duik in de prijslijst: de Audi A6 mét brandstofmotor
-
In het interieur kun je écht zien dat deze Nissan Micra een Renault 5 is
-
Lexus ES lijkt op goedkopere Toyota, toch ga je enkel deze zien
-
Toyota vernieuwt verkooptopper: dit is de nieuwe RAV4
-
Comeback: Dit is de nieuwe Fiat Grande Panda 4×4
-
Horrorbeelden: remmen AMG GT begeven het op hoge snelheid
-
Deze speciale flitsers delen vanaf nu enkel boetes van 430 euro uit
-
Met enkel elektrische auto’s kom je er niet, aldus BMW
-
Nieuwe Nissan-CEO: ‘Ik heb met vier of vijf crises tegelijk te maken’
-
Er komen maandelijks 1.600 laadpalen bij! En dat is te weinig…
-
Toch niet zo’n goed idee? Jaguar dumpt reclamebureau
-
Vrouw sleept auto achterstevoren terwijl haar vriend erin zit