In de vernieuwde Citroën Ami zou je een Eend moeten herkennen
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F10%2FCL_24.014.005-e1728909237815.jpg)
En dan bedoelen we niet Donald Duck of Alfred Jodocus Kwak, maar de Citroën 2CV. De designers van de gefacelifte Ami hebben er wat stijlelementen van gebruikt. Kun jij ze herkennen?
De koplampen en achterlichten van de Ami zijn naar boven verhuisd en wat meer als aparte units in het koetswerk komen te staan, waardoor de compacte Citroën een beetje 2CV-achtig de wereld in kijkt.
Citroën Ami met Eend-trekjes
Een nog veel duidelijkere hint vinden we boven de voorwielen, waar nu een paar ribbeltjes zitten. Vroege Eenden hadden ongeveer op die plek koelsleuven zitten.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F10%2FCL_24.014.001.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F10%2FCL_24.014.006.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F10%2FCL_24.014.003.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F10%2FCL_24.014.001.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F10%2FCL_24.014.006.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F10%2FCL_24.014.003.jpg)
Actieradius van 75 kilometer
Technisch blijft alles bij hetzelfde. De Ami heeft 8 pk en een 5,4 kWh-batterij, waar hij in de stad een actieradius van 75 kilometer meer haalt. Je kunt hem ergens anders ook nauwelijks gebruiken, want de microkar heeft een begrensde top van 45 km/h.
Mag deze Ami Buggy in productie?
Grappig is de Ami Buggy Vision, een studiemodel met terreinbanden, een lightbar, roldak, achterspoiler en twee metalen ‘hekjes’ als portieren.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F10%2FCL_24_016_06_16_9.png)
Het zou best kunnen dat Citroën de Ami Buggy in productie neemt. Dat deed het merk immers al eerder met de vorige versie. Als de koplampjes dan maar geel blijven, want dat is een leuke retrotouch.
De Ami is in Nederland officieel niet leverbaar. Hoe het dan kan dat je hem in Amsterdam vaak ziet rondrijden? Er is een dealerorganisatie die de import op zich heeft genomen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F10%2FCL_24_016_01_16_9.png)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F10%2FCL_24_016_00_16_9.png)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F10%2FCL_24_016_11_16_9.png)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F10%2FCL_24_016_01_16_9.png)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F10%2FCL_24_016_00_16_9.png)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F10%2FCL_24_016_11_16_9.png)
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom je de nieuwe Citroën C3 Aircross niet als zevenzitter wilt
-
Dit ‘kleine’ Stellantis-merk verkoopt meer auto’s dan Opel en Peugeot
-
Waarom Alfa Romeo en Citroën niet voor de hoogste Euro NCAP-score gaan
-
Nog een nieuwe spotgoedkope EV naar Nederland
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
Heeft Citroën gewoon een paar ledjes op de gefacelifte C4 geplakt?
-
De elektrische Citroën C5 Aircross komt straks 700 kilometer ver
-
Prijs Hyundai Inster – Zo verhoudt-ie zich tot de Citroën ë-C3
-
BMW zet archief online! Nu komen we helemaal niet meer aan werken toe
-
Cadillac Escalade IQL laat zien wat er mis is met Amerikaanse auto’s
-
Verkoopcijfers februari 2025 – Deze vijf dingen vielen ons op
-
Is de elektrische Volkswagen ID. Every1 echt voor iedereen?