Iedere Rolls-Royce is stil, maar de elektrische Spectre hoor je echt niet
Een hybride, daar wil Rolls-Royce niet aan. Een compromis, noemt de Britse luxefabrikant het. Meteen aan de elektrische aandrijving was ook niet de bedoeling, want de technologie moest wel goed genoeg zijn voor de extreem veeleisende Rolls-Royce-klanten. En dat is-ie nu kennelijk, want hier is de Rolls-Royce Spectre EV.
Afgaand op de foto’s heeft Rolls-Royce de Wraith als basis genomen voor zijn eerste elektrische auto. De Rolls-Royce Spectre lijkt als twee druppels champagne op de tweedeurs coupé, maar is ‘ronder’ gemaakt in de zoektocht naar een zo laag mogelijke luchtweerstand. Ter vergelijking: de Spectre heeft een Cw-waarde van 0,25. Daarmee is de 5,5 meter lange Rolls even glad als een derde generatie Toyota Prius (2009 – 2015).
Rolls-Royce Spectre weegt bijna 3000 kilo
Want uiteraard is de Spectre een flinke jongen. Hij heeft een wielbasis van 3,2 meter, is meer dan 2 meter breed en weegt net geen 3000 kilo. Nou is een Rolls-Royce altijd al zwaar, maar de Spectre zal nog corpulenter zijn geworden van zijn enorme batterij.
Rolls-Royce geeft niet op hoeveel kWh er beschikbaar is, maar als we naar het hoge WLTP-verbruik van 21,5 kWh/100 km kijken én de actieradius van 520 kilometer is één en éen twee.
In 4,5 seconden van stilstand naar 100 km/h
Vroeger gaf Rolls-Royce nooit een vermogen op. Over zoiets ordinairs praat je niet, meenden ze in Goodwood. Journalisten die toch naar pk’s vroegen, kregen als antwoord dat het vermogen ‘genoeg’ was. Die tijden zijn echter voorbij, want van de Spectre weten we de cijfers wel.
Hij is goed voor 585 pk en 900 Nm. Als je je even laat gaan – wat een gentleman bijna nooit doet, natuurlijk – dan zit je in 4,5 seconden op 100 km/h.
Met een vanafprijs van rond de 500.000 euro
De Rolls-Royce Spectre biedt plaats aan vier personen. Hij is per direct te bestellen (belangrijk consumentenadvies) voor een nog onbekende prijs. Het enige wat Rolls-Royce erover zegt is dat de Spectre tussen de Cullinan en Phantom in zal vallen.
Dat betekent dat hij rond de 500.000 euro zal kosten. De eerste exemplaren worden in het vierde kwartaal van 2023 aan klanten geleverd.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom de duurste auto’s ter wereld allemaal van één merk zijn
-
Rolls-Royce krijgt concurrentie van Chinese autobouwer
-
Zo noemden de ontwerpers de nieuwe Rolls-Royce | Sjoerds Weetjes 371
-
De Volkswagen Up is terug! En je kunt hem omver duwen…
-
Duurtest Renault Megane: alle plus- en minpunten
-
Nederlandse sportwagen koop je voor minder dan 15.000 euro
-
Koop nu! Autovisie Speaker voor in jouw elektrische auto
-
Lamborghini presenteert nieuw logo: zo is het veranderd door de jaren heen
-
Busje ombouwen naar camper? Hier moet je aan voldoen
-
Wanhoopsactie: Fisker Ocean nu voor extreem lage prijs aangeboden
-
Prijs Ford Explorer Nederland: goedkoper dan gedacht
-
Let op! Gemeentes geven jou onterecht een bekeuring