Aston Martin verkocht vorig jaar gereedschap waarmee ze de Vanquish bouwde. Nu is bekend aan wie, en weten we ook direct dat deze partij niet betaalt.

Aston Martin Vanquish S


Vorig jaar verkocht Aston Martin het gereedschap waarmee ze de Vanquish fabriceerden aan een onbekende koper. Het was destijds volledig onduidelijk waar de tools en de rechten voor het gebruik naartoe gingen. Het was dus wachten tot een autobouwer met een auto zou komen die als twee druppels op de Aston Martin Vanquish leek. Maar nu blijkt dat die er helemaal niet gaat komen. De koper is bekend en die heeft wat financiële problemen.

Detroit Electric

Volgens Automotive News Europe sloot Aston Martin vorig jaar de deal met Chinese elektrische autobouwer Detroit Electric. Deze moest twee keer per jaar vijf miljoen Britse ponden ophoesten om gebruik te maken van het spul dat de Britten hadden opgestuurd. Maar toen de deal net gesloten was, bleek dat de Chinezen al moeite hadden met betalen. De eerste termijn kwam al te laat en de tweede kwam blijkbaar helemaal niet. Aston Martin geeft nu namelijk toe dat ze waarschijnlijk kunnen fluiten naar de 20 miljoen pond die met de deal gemoeid was.

Aston Martin Vanquish S


Het was overigens helemaal niet de bedoeling om de koper van het gereedschap en de tekeningen bekend te maken. Maar tijdens een meeting met investeerders liet een woordvoerder van de Britse autofabrikant per ongeluk de naam Detroit Electric vallen.

Start-up

Detroit Electric is een start-up van voormalig Lotus-directeur Albert Lam. Ze wilden meerdere elektrische auto's op de markt brengen. In 2017 toonde het bedrijf plannen voor een sportwagen, een crossover en een sedan. Ook probeerde het mensen te werven voor een vestiging in Leamington Spa in Engeland.

Het lijkt er nu op dat Aston Martin met de gebakken peren zit. En die 20 miljoen aan gemiste inkomsten kan het Britse bedrijf niet bepaald gebruiken. De bouwer van supercars staat er niet bepaald goed voor en liet vooral rode cijfers zien in de afgelopen periodes. Daar komt nog eens bij dat een aandeel Aston Martin ruim 75% minder waard is dan bij de lancering vorig jaar.