Hyundai Next Generation FCEV in 2018 naar Europa
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F08%2FHyundai-Next-Generation-FCEV-4-Autovisie.nl_.jpg)
Een officiële naam heeft hij nog niet, maar dit wordt in grote lijnen de volgende waterstofauto van Hyundai. De Next Generation FCEV moet volgend jaar op de markt komen, ook in Europa. Vandaag is hij voorgesteld in Seoul.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F08%2FHyundai-Next-Generation-FCEV-1-Autovisie.nl_.jpg)
Waterstof
Hyundai mag dan verschillende volledig elektrische auto’s en hybrides in ontwikkeling hebben, het Koreaanse merk blijft ook groot inzetten op waterstof. Deze Next Generation FCEV, zoals de auto nu nog genoemd wordt, is de opvolger van de Hyundai iX35 Fuel Cell. Waar die auto twee brandstoftanks heeft, krijgt de nieuwe waterstofauto er drie, goed voor een range van zo’n 580 kilometer in de praktijk. Op papier (NEDC) geeft Hyundai hem zelfs een reikwijdte mee van 800 kilometer. Daarmee kan hij zich meten of overtreft hij de top van de elektrische auto’s op dit moment. Puur voor je beeld: de elektrische variant van de Hyundai Kona komt 390 km ver op een volle lading.
Efficiëntie
Dat de reikwijdte toeneemt, dankt de Next Generation FCEV niet alleen aan zijn extra tank. Die is juist gemonteerd om een betere gewichtsverdeling te krijgen in de auto. Nee, de hele aandrijflijn is efficiënter geworden. In totaal is hij negen procent efficiënter dan voorheen. Nu klinkt dat misschien niet dramatisch, maar dat is een serieuze ontwikkeling. De krachtcentrale in de auto zet waterstof om in stroom en zo wordt een 163 pk en 400 Nm sterke elektromotor aangestuurd, die de voorwielen aandrijft. Daarmee is hij overigens 27 pk en 100 Nm sterker dan de iX35 Fuel Cell.
Tanken
Op dit moment heeft Hyundai veertig auto’s op waterstof rondrijden in Nederland. Die auto’s kunnen op drie verschillende plekken tanken: Rhoon, Helmond en Arnhem. In de nabije toekomst komen er nog twee stations bij, een in Utrecht en een in Den Haag.
Lees ook:
Ook interessant
-
‘Goedkope’ Chinese concurrent Mercedes G-klasse kan varen!
-
De allereerste hybride is zuinig en koop je voor minder dan een elektrische fiets
-
Kabinet trekt 125 miljoen uit voor waterstof, dit zijn de plannen
-
Review SsangYong Torres – Te bestellen als je ‘m echt wil hebben
-
Covermodel: Fiat 2300 Coupé, ‘Een waardig topmodel’
-
Lege accu? Dit kost het als je strandt met je elektrische auto
-
Deze auto’s moet je nooit kopen volgens ChatGPT
-
Occasions: 3 comfortabele top-middenklassers voor 15.000 euro
-
Deze zelfgebouwde Saab EX kan van jou zijn, en dat wil je
-
Waarom is LPG zo goedkoop?
-
Lotus-fans opgelet, deze speciale Bac Mono R is alles wat je wil!
-
Deze sportauto kan je rijden van een AOW-uitkering