Eindelijk weer een gestroomlijnde EV: Hyundai deelt eerste schets Ioniq 6
We worden momenteel overspoeld met hoge en zware elektrische auto’s die relatief véél energie gebruiken. Binnenkort kunnen we eindelijk weer een lage en gestroomlijnde EV verwachten. Later deze maand trekt Hyundai het doek van de Ioniq 6, maar nu deelt het alvast een eerste schets.
Heel veel verrassingen zien we niet op die schets. We zijn immers al geruime tijd bekend met de Prophecy concept car, die als voorbode voor deze nieuwe Ioniq 6 gold. Die auto had al een sterke druppelvorm en dat geldt ook voor de auto die nu op de schets te zien is. Verder heeft het model een flinke wielbasis en een korte overhang zowel voor als achter. Hyundai zelf spreekt overigens over een ‘Electrified Streamliner’.
E-GMP
Als basis dient uiteraard het E-GMP-platform, dat de Koreaanse autobouwer nu ook gebruikt voor de Ioniq 5. Het platform is door Hyundai en Kia ontwikkeld voor een nieuwe generatie elektrische auto’s, die dus ook enkel als elektrische auto zullen verschijnen. Althans, een ouderwetse verbrandingsmotor zal niet op de basis verschijnen. Hyundai en Kia denken wel na over een aandrijflijn met brandstofcel, die ook in het E-GMP-platform past.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F03%2F01-Hyundai-Concept-EV-Prophecy.jpg)
De Ioniq 6 zal in ieder geval als volledig elektrisch model verschijnen. Tussen de assen monteert Hyundai naar alle verwachtingen dezelfde batterijen als in de Ioniq 5. Het gaat dan om een 77 en 58 kWh-exemplaar. De grootste batterij maakt naar verwachting een bereik van ruim 500 kilometer nodig. De WLTP-actieradius van de Hyundai Ioniq 5 komt daar immers al bij in de buurt, maar deze Ioniq 6 is een stuk gestroomlijnder en dus zuiniger.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fd0899f0c-2020-hyundai-ioniq-hybrid-3.jpg)
Originele Hyundai Ioniq
Zie het model als de opvolger van de originele Ioniq. Hyundai trok onlangs de spreekwoordelijke stekker uit dat model, dat ook met hybride-aandrijflijnen beschikbaar was. Met het model liet de Koreaanse autobouwer zien hoe belangrijk een gestroomlijnd ontwerp is voor een elektrische auto. Met een relatief kleine 38 kWh-batterij had de originele Ioniq een bereik van ruim 300 kilometer.
Lees ook:
Ook interessant
-
Betrouwbare SUV is fijne en betaalbare occasion
-
Is de Hyundai Ioniq 9 duurder dan de Kia EV9? Ja en nee
-
Deze onbekende occasion is betrouwbaar, ruim en een koopje
-
Mega populaire crossover is nu betaalbare occasion
-
Zuinige en betrouwbare Hyundai-hybride is nu betaalbare occasion
-
Heeft de Renault Twingo echt stootrubbers?
-
Waarom bij deze Land Rover Defender een heel stuk mist
-
Druk op Tesla nóg verder opgevoerd na meer klachten over gevaarlijke deurhendels
-
Ferrari wordt piswoest als het deze ‘offroader’ ziet
-
Max Verstappen houdt niet van deze circuits: ‘Daar horen geen F1-auto’s’
-
Eerste elektrische auto van Bentley loopt voorop, zegt het merk. Nou, op dit punt niet…
-
Ford overweegt met deze elektrische auto te stoppen: ‘De vraag is er gewoon niet’
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2FSchermafbeelding-2019-07-29-om-16.48.15.png)