Binnenkort zie je deze Hyundai Ioniq 5 eN1 Cup-auto op het circuit
![Hyundai Ioniq 5 N Hyundai Ioniq 5 eN1 Cup racen raceauto racewagen EV elektrische auto](https://img.autovisie.nl/images/K_f0svOOOU6zRXYO07XT6YoVN1c=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F12%2FHyundai-Ioniq-5-N-Hyundai-Ioniq-5-eN1-Cup-racen-raceauto-racewagen-EV-elektrische-auto.jpg)
Wij zijn razendbenieuwd naar de Hyundai Ioniq 5 N, een sportieve versie van de Koreaanse retro-EV. Nu blijkt er een superlatief van sportief te komen in de vorm van een heuse Cup-raceauto. En ja, met deze elektrische auto gaat echt geracet worden.
Met 650 pk, een artificiële transmissie en een topsnelheid van 260 km/h lijkt de Hyundai Ioniq 5 N een leuke, elektrische hot hatch te worden. Wel zul je de ruim 2.200 kilo voelen als je de Koreaan de bocht om smijt.
Racen met een elektrische auto
Bij de Cup-versie van de hatchback wordt het gewicht flink omlaag gebracht, zo meldde de autofabrikant deze maand op het N Festival in Zuid-Korea, waar de Hyundai Ioniq 5 eN1 Cup-auto gepresenteerd werd.
Vermoedelijk zal deze raceversie minder dan twee ton wegen. Voor dat dieet zal het grootste deel van het interieur er ongetwijfeld uit getrokken worden om plaats te maken voor een rolkooi en racestoelen.
Hyundai Ioniq 5 eN1 Cup-auto
Daar blijft het niet bij. De racewagen krijgt een ander onderstel en staat lager op zijn poten. Daarnaast wordt de EV voorzien van grotere remmen, andere wielen en slicks. Daarnaast zorgt Hyundai dat het accupakket beter beschermd wordt. Handig als je wil racen met een elektrische auto.
Minstens zo handig zijn de air jacks waarmee de Hyundai Ioniq eN1 Cup-auto wordt uitgerust. Een kriksysteem uit de racerij, waarmee een auto zichzelf in mum van tijd optilt.
Nieuwe raceklasse
Verdere specificaties laten nog even op zich wachten. Op dit moment wordt nog aan de Hyundai gewerkt. De Koreanen hopen de Hyundai Ioniq eN1 Cup-auto in februari helemaal klaar te hebben, zodat er vanaf mei al mee geracet kan worden in een nieuwe raceklasse.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?