Binnenkort zie je deze Hyundai Ioniq 5 eN1 Cup-auto op het circuit
Wij zijn razendbenieuwd naar de Hyundai Ioniq 5 N, een sportieve versie van de Koreaanse retro-EV. Nu blijkt er een superlatief van sportief te komen in de vorm van een heuse Cup-raceauto. En ja, met deze elektrische auto gaat echt geracet worden.
Met 650 pk, een artificiƫle transmissie en een topsnelheid van 260 km/h lijkt de Hyundai Ioniq 5 N een leuke, elektrische hot hatch te worden. Wel zul je de ruim 2.200 kilo voelen als je de Koreaan de bocht om smijt.
Racen met een elektrische auto
Bij de Cup-versie van de hatchback wordt het gewicht flink omlaag gebracht, zo meldde de autofabrikant deze maand op het N Festival in Zuid-Korea, waar de Hyundai Ioniq 5 eN1 Cup-auto gepresenteerd werd.
Vermoedelijk zal deze raceversie minder dan twee ton wegen. Voor dat dieet zal het grootste deel van het interieur er ongetwijfeld uit getrokken worden om plaats te maken voor een rolkooi en racestoelen.
Hyundai Ioniq 5 eN1 Cup-auto
Daar blijft het niet bij. De racewagen krijgt een ander onderstel en staat lager op zijn poten. Daarnaast wordt de EV voorzien van grotere remmen, andere wielen en slicks. Daarnaast zorgt Hyundai dat het accupakket beter beschermd wordt. Handig als je wil racen met een elektrische auto.
Minstens zo handig zijn de air jacks waarmee de Hyundai Ioniq eN1 Cup-auto wordt uitgerust. Een kriksysteem uit de racerij, waarmee een auto zichzelf in mum van tijd optilt.
Nieuwe raceklasse
Verdere specificaties laten nog even op zich wachten. Op dit moment wordt nog aan de Hyundai gewerkt. De Koreanen hopen de Hyundai Ioniq eN1 Cup-auto in februari helemaal klaar te hebben, zodat er vanaf mei al mee geracet kan worden in een nieuwe raceklasse.
Lees ook:
Ook interessant
-
Een kijkje in de ‘geheime’ opslagruimtes van Alfa Romeo
-
Xpeng werkt aan compacte, elektrische hatchback voor Europa
-
Dit is hoeveel Nederlanders gemiddeld lenen voor een auto
-
Bizarre crash: 81-jarige Oostenrijker stort met Porsche 911 in rivier
-
400 km/h op deze bizarre quad met V12: voor wie niet bang is
-
Lage olieprijzen, maar dure benzine: zo trap je niet in truc van tankstation
-
Eerste beelden elektrische Range Rover, dit is wanneer hij komt
-
ā ā Je gelooft nooit welke motor er in deze Ferrari 812 Superfast-opvolger ligt
-
Chinese Tesla-concurrent krijgt slimme Nederlandse prijs
-
Koerswijziging Aston Martin, plots ligt de V12-motor voorin
-
Captur te klein? Deze Renault Symbioz heeft een maatje meer
-
Elektrische occasions plots populair nu EV-subsidie verdwijnt