Stijn Kuster
Stijn Kuster Nieuws 11 aug 2021
Leestijd: 2 minuten

Chinees automerk Hongqi geeft Olympische winnaars een gratis luxe H9

De Olympische Spelen van Tokio eindigde afgelopen weekend. China presteerde als één na beste land op de Spelen. Alle sporters van het land samen haalden 38 gouden plakken binnen. Deze winnaars werden daarvoor extra beloond en krijgen van het Chinese luxemerk Hongqi een gratis luxe sedan, aldus de Japanse nieuwssite ‘Kuruma’.

In totaal gaat het om 52 auto’s omdat sommige medailles zijn behaald met een teamsport. Al met al geeft het merk voor 19.229.600 Chinese renminbi (zo’n 2.530.160 euro) aan auto’s weg.

Niet de duurste Hongqi H9

De sporters krijgen niet het topmodel van de Hongqi H9, met een 3.0 liter V6, maar moeten het met een 2.0 liter viercilinder doen. Deze motor levert een acceptabele 252 pk en 380 Nm koppel.

Hongqi H9, Olympische Spelen Tokio
(Afbeelding: Hongqi)

De Chinese tegenhanger van de Mercedes E-klasse en Audi A6 maakt onderdeel uit van de FAW Group, een groot Chinees staatsbedrijf. Geen wonder dus dat de atleten juist deze sedan aangeboden krijgen.

Geely zoekt contact met Renault

Het merk laat weten dat het de auto’s geeft “als een teken van dankbaarheid voor het zwaaien met rode vlag bij het winnen van iedere gouden medaille.”

Ook Olympische net niet-winnaars krijgen staatsauto

Niet alleen de winnaars van de Olympische Spelen mogen rondrijden in een Hongqi H9. Ook alle atleten met een zilveren (32) en bronzen (18) mediale mogen gebruik maken van een auto. Naar verluidt krijgen zij een huur- of proefvoertuig aangeboden.

Hongqi H9, Olympische Spelen Tokio
(Afbeelding: Hongqi)

Hoewel we in Nederland auto’s van het merk Hongqi nooit zien, bestaat de fabrikant al sinds 1958. Van het merk zijn er afgelopen januari tot juli meer dan 170.000 auto’s verkocht. Dit komt door de reeks nieuwe modellen die de afgelopen jaren als paddenstoelen uit de grond schieten. Of het bedrijf het beoogde doel van 400.000 verkochte exemplaren per jaar gaat halen is nog de vraag. Maar als het merk zo hard doorgroeit als het begin van dit jaar heeft gedaan (95% groei in verkopen ten opzichte van 2020), halen de Chinezen dit met gemak.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.