Tijanni van Groeningen
Tijanni van Groeningen Nieuws 16 feb 2022

Hierdoor moeten EV’s van Toyota leuker worden om te rijden

Toyota wil elektrische auto’s kunnen voorzien van een manuele transmissie. Dat blijkt uit een patent dat de autofabrikant eind juni van vorig jaar heeft ingediend.

Steeds minder

Het bedienen van een schakelbak is voor veel autoliefhebbers een belangrijk onderdeel van de rijervaring. Toch neemt het gebruik van handgeschakelde auto’s sterk af. Uit cijfers van Bovag blijkt dat in 2020 ruim 53 procent van nieuwe personenauto’s een automaat was. In 2010 was daarentegen nog 80 procent handgeschakeld.

Deze ontwikkeling wordt ook opgemerkt door fabrikanten. Volkswagen heeft al besloten vanaf 2030 geen handgeschakelde auto’s meer aan te bieden. Dit heeft natuurlijk ook te maken met de beslissing van Volkswagen om vanaf 2033 alleen nog maar elektrische auto’s aan te bieden, die eigenlijk niet meer dan één versnelling nodig hebben.

Vanaf 2030 schakel je nooit meer zelf in een nieuwe Volkswagen

Patent

Het idee van een handgeschakelde EV klinkt echter niet zo onrealistisch meer. Toyota heeft namelijk een patent ingediend voor een manuele transmissie in elektrische voertuigen. In het patent wordt gesproken over een ‘pseudo koppeling’ en een ‘pseudo versnellingspook’. Dit impliceert dat het niet daadwerkelijk nodig is om de auto handmatig te schakelen, maar dat Toyota het vooral bedoelt als nabootsing van de rijervaring van een handgeschakelde auto. Puur voor de lol dus.

 

Transmissie in EV’s

Elektrische auto’s hebben doorgaans maar één versnelling. Elektromotoren kunnen hun maximale koppel vanuit stilstand produceren. Daarnaast kunnen ze over het hele toerenbereik een hoog vermogen leveren waardoor er eigenlijk geen noodzaak is om te schakelen.

Een transmissie met versnellingen zorgt daarentegen voor energieverlies door frictie. Daarnaast weegt een transmissie met versnellingen beduidend meer dan een zonder. Hierdoor is het voordeliger om een elektromotor altijd op het maximale vermogen te laten draaien. Om de juiste enkele overbrengingsverhouding te vinden moeten er compromissen gemaakt worden tussen de topsnelheid, acceleratievermogen en snelheidsbereik. Zo kan de maximale efficiëntie van de motor bereikt worden.

Performance-EV’s zoals de Porsche Taycan en Audi E-Tron GT hebben er wél twee. Zij kunnen geen compromissen sluiten zoals conventionele EV’s dat kunnen. Een Taycan moet een geweldige topsnelheid hebben, in een bloedgang van 0 naar 100 kunnen én een praktisch bereik hebben. Daarom hebben dergelijke performance-EV’s wel twee versnellingen.

Mustang Lithium

In 2019 bouwde Ford in combinatie met Webasto een volledig elektrische, handgeschakelde Mustang voor de ‘Specialty Equipment Market Association (SEMA) trade show’ in Las Vegas. De beurs wordt jaarlijks gehouden en staat voornamelijk in het teken van aftermarket accessoires en tuning.

Ford voorzag de Mustang Lithium van een manuele transmissie met zes versnellingen en produceerde een monsterlijke 900 pk. Van dit unieke model werd er helaas maar één geproduceerd. Ook wanneer men klassiekers ombouwt tot een elektrische auto hebben deze vaak hun originele handbak nog. Daarmee kun je daadwerkelijk schakelen, al gebruik je in zo’n geval vaak maar twee of drie versnellingen in verband met het koppel dat een elektromotor al vanuit stilstand kan leveren. In het geval van zo’n conversie is het vaak ook juist makkelijker om de originele transmissie te behouden in verband met de originele overbrenging richting de aangedreven wielen.

Geintje van Mini: Elektrische aandrijflijn in kleine klassieker

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.