Daar hebben we onze vriend Henrik Fisker weer. Zijn Fisker Automotive ging drie jaar geleden failliet, maar daar laat de Deense ontwerper zich niet door afschrikken. Hij start gewoon weer een nieuw autobedrijf, dat Fisker Inc. heet.

fisker


Even resumeren: Henrik Fisker werkte van 1989 tot en met 2001 voor BMW, waar hij de Z8 ontwierp, en van 2001 tot en met 2005 voor Aston Martin, waar hij de DB9 en V8 Vantage tekende. Daarna begon hij voor zichzelf. Eerst met Fisker Coachbuild, wat je zou kunnen kennen van de Latigo en Tramonto, later met Fisker Automotive, waaruit de in Nederland zeer bekende Karma voortkwam.

Karma Revero

Drie jaar geleden ging Fisker Automotive op de fles, vooral omdat acculeverancier A123 Systems omviel. De Chinese Wanxiang Group kocht het bedrijf, doopte het om in Karma en herlanceerde de auto die eerst die naam droeg als Revero. Het Amerikaanse VLF Automotive, waar Henrik Fisker ook bij betrokken is, tikte eerder een aantal Karma's op de kop en bouwde die om tot V8-aangedreven VLF Destino's.

Wereld veranderen

Hoe dan ook, Fisker is terug en kondigt aan volgend jaar met een elektrische auto te komen. Eentje die van alle EV's - je verwacht het niet - de allergrootste actieradius gaat krijgen. Zonder blikken of blozen meldt Fisker dat het aankomende, nog naamloze model "de markt voor elektrische auto's zal opschudden en de wereld zal veranderen". Nou vooruit, Henrik. Omdat je blauwe ogen hebt, geloven we je.