Hennessey geeft Venom F5 1.800+ pk uit kleinere V8
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fhennessey-venom-f5-engine-fury-07.jpg)
Amerikaanse autobouwer Hennessey gedraagt zich erg on-Amerikaans met de V8 die bedoeld is voor de Hennessey Venom F5. Het motorblok is namelijk verkleind en produceert meer pk’s.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fhennessey-venom-f5-engine-fury-01.jpg)
Omstreeks deze tijd vorig jaar deed Hennessey het beoogde motorblok voor de Venom F5 uit de doeken. Een 7,6 liter V8 die goed was voor 1.600 pk. Dat klinkt als een machtige krachtbron, maar blijkbaar was hij toch niet goed genoeg. Hennessey laat nu namelijk weten dat ze de V8 hebben aangepast en er nog meer paardenkrachten uit hebben weten te halen. Het aantal pk’s komt nu boven de 1.800 uit.
Verkleinen
Bij Hennessey zou je verwachten dat ze de V8 uitgeboord zouden hebben naar een nog groter slagvolume om de extra pk’s te produceren, maar niets is minder waar. De Amerikanen waarbij groot niet groot genoeg is, besloot in alle wijsheid het slagvolume van de achtcilinder met een hele liter te verkleinen. Ook werd ‘aluminum’ als ongeschikt bestempeld en is de nieuwe motor gemaakt van gesmeed staal. Resultaat: een 6,6 liter V8 met twee turbo’s die goed is voor 1.841 pk en 1.619 Nm bij 8.000 toeren per minuut. Het nieuwe motorblok draait overigens tot maximaal 8.200 tpm, ruim 1.000 tpm meer dan het vorige prototype. Oh, en men heeft de V8 ook een naam gegeven: Fury.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fhennessey-venom-f5-engine-fury-05.jpg)
Daarmee zou de Hennessey Venom F5 200+ pk meer hebben dan de concurrentie. De Bugatti Chiron Super Sport 300+ en de Koenigsegg Jesko hebben beide ‘maar’ 1.600 pk tot hun beschikking. Het doel van de Amerikanen om het onofficiële snelheidsrecord van Bugatti (in twee richtingen) te breken lijkt daarmee haalbaar. De Venom F5 moet namelijk ook nog eens lichter worden dan de Super Sport 300+.
Dakloze variant
Naast de aanpassingen van de krachtbron laat Hennessey ook weten dat ze de Venom F5 voor het einde van het jaar op de testbaan zullen hebben. Het bedrijf gaat in totaal 24 stuks fabriceren en vraagt voor elk 1,6 miljoen dollar (1,46 miljoen euro). Als het lukt om alle exemplaren te verkopen, komt er ook een dakloze variant.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F11%2FHennessey-Venom-F5-8-Autovisie.nl_.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom de Ferrari SF90 met minder pk toch sterker is dan de Lamborghini Revuelto
-
Legendarische Subaru Impreza rally-auto kan van jou zijn
-
Autovisie Kennisquiz: het dak eraf!
-
Zo kijk je de Formule 1 in Australië op tijd en gratis in Nederland
-
Stel nu je eigen Lamborghini Revuelto samen in de configurator
-
Waarom Tesla ineens ‘stuurloos’ is
-
Wordt deze Hyundai Ioniq 5 N een van de leukste elektrische auto’s?
-
Wordt dit de elektrische auto van het volk?
-
Woningtekort? Deze Skoda Enyaq iV camper is de oplossing!
-
Hoe sommige Nederlanders hun elektrische auto spotgoedkoop opladen
-
Nieuwe EU-regels maken het leven bezitters van elektrische auto’s makkelijker
-
Dit is Lamborghini’s eerste plug-in hybride V12: de Revuelto!