Onder de hamer: (Studebaker) Avanti II Coupé
We schrijven Studebaker tussen haakjes, want dit is officieel helemaal geen Studebaker. De Amerikaanse fabrikant ging in 1967 failliet. Deze Avanti II komt uit de koker van een paar ondernemende Studebaker-dealers.
Veilinghuis Bonhams verwacht niet dat deze Avanti II uit 1981 bijzonder veel gaat opleveren. De schattingen lopen uiteen van 15.000 tot 20.000 pond (16.800 – 22.500 euro). Maar interessant is de Amerikaanse coupé wel degelijk.
Raymond Loewy
Zoals geschreven ging Studebaker in 1967 failliet. Aan het design van de Avanti kan het echter niet gelegen hebben. Dat was zijn tijd ver vooruit. De luxecoupé werd in veertig dagen ontworpen door een team dat werd geleid door de legendarische ontwerper Raymond Loewy.
Hij kwam echter te laat. Studebaker was niet meer te redden. De productie van de Avanti stopte al in 1964. Er zijn minder dan vijfduizend exemplaren gebouwd, maar daarmee was het verhaal niet voorbij.
Vierdeurs sedan
De Studebaker-dealers Nathaniel Altman en Leo Newman kochten de productiebenodigdheden voor de Avanti en starten in 1965 de productie weer op. Pas in 2006 (!) kwam er een eind aan. In die tijd zijn enkele honderden Avanti’s gebouwd, ook als cabriolet en vierdeurs sedan.
Camaro Z28
Deze komt uit 1981 en wordt aangedreven door een 5,0 liter V8 uit een Chevrolet Camaro Z28 (1981 – 1982). Hij staat sinds oktober 2017 op Engels kenteken en wordt geleverd met alle originele documenten.
Lees ook:
Ook interessant
-
Te koop – Hoe leuk de nieuwe Renault 5 ook is, deze is leuker!
-
Veiligheidsclubs in brief aan Europese Commisie: ‘Verbied de Tesla Cybertruck!’
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A4, eh, Audi A5
-
Team Alert trapt wijd open deur in: ‘Jongeren overschatten hun rijvaardigheid’
-
Mercedes-AMG GT 63 Pro: duurste en dikste, maar niet de sterkste
-
Toch met dieselbusjes in binnenstad? Dit wil de Tweede Kamer
-
Als beginnend bestuurder met vrienden naar de McDonald’s? Engelse ANWB wil het verbieden
-
Boze Arjen Lubach baalt van baggerberichten over botsende bolides
-
Rijd je in één van deze vijf auto’s, dan ben je vast een 65-plusser
-
Duurtest Peugeot e-3008: eindelijk een Stellantis-EV met fatsoenlijke range
-
Waarom ze in Frankrijk nu massaal protesteren tegen SUV’s
-
Dit kost de Opel Frontera in Nederland