Onder de hamer: (Studebaker) Avanti II Coupé
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F11%2Favanti-5a.jpg)
We schrijven Studebaker tussen haakjes, want dit is officieel helemaal geen Studebaker. De Amerikaanse fabrikant ging in 1967 failliet. Deze Avanti II komt uit de koker van een paar ondernemende Studebaker-dealers.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F11%2Favanti-1a.jpg)
Veilinghuis Bonhams verwacht niet dat deze Avanti II uit 1981 bijzonder veel gaat opleveren. De schattingen lopen uiteen van 15.000 tot 20.000 pond (16.800 – 22.500 euro). Maar interessant is de Amerikaanse coupé wel degelijk.
Raymond Loewy
Zoals geschreven ging Studebaker in 1967 failliet. Aan het design van de Avanti kan het echter niet gelegen hebben. Dat was zijn tijd ver vooruit. De luxecoupé werd in veertig dagen ontworpen door een team dat werd geleid door de legendarische ontwerper Raymond Loewy.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F11%2Favanti-9a.jpg)
Hij kwam echter te laat. Studebaker was niet meer te redden. De productie van de Avanti stopte al in 1964. Er zijn minder dan vijfduizend exemplaren gebouwd, maar daarmee was het verhaal niet voorbij.
Vierdeurs sedan
De Studebaker-dealers Nathaniel Altman en Leo Newman kochten de productiebenodigdheden voor de Avanti en starten in 1965 de productie weer op. Pas in 2006 (!) kwam er een eind aan. In die tijd zijn enkele honderden Avanti’s gebouwd, ook als cabriolet en vierdeurs sedan.
Camaro Z28
Deze komt uit 1981 en wordt aangedreven door een 5,0 liter V8 uit een Chevrolet Camaro Z28 (1981 – 1982). Hij staat sinds oktober 2017 op Engels kenteken en wordt geleverd met alle originele documenten.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F11%2Favanti-11a.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F11%2Favanti-8a.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F11%2Favanti-7a.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F11%2Favanti-3a.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F11%2Favanti-6a.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F11%2Favanti-2a.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F11%2Favanti-4a.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F11%2Favanti-10a.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F11%2Favanti-11a.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F11%2Favanti-8a.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F11%2Favanti-7a.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F11%2Favanti-3a.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F11%2Favanti-6a.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F11%2Favanti-2a.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F11%2Favanti-4a.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F11%2Favanti-10a.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
De Kia EV9 is een van de grootste elektrische auto’s!
-
Waarom iemand een miljoen neertelt voor deze beruchte Dodge Challenger R/T
-
4 MBO-banen in de autobranche met hoog salaris en baangarantie
-
Ook deze Ferrari Monza SP1 van LEGO kun jij niet betalen
-
Voor 267.826 euro is deze simpele Lada Niva-occasion van jou
-
Autovisie Kennisquiz: Le Mans (deel 1/2)
-
Rekeningrijden kost werkende Nederlander veel geld
-
Is de elektrische Caterham Seven nog steeds een lichtgewicht?
-
De nieuwe Aston Martin DB12 vergeet even dat Ferrari bestaat
-
BMW trekt het doek van de nieuwe 5-serie én i5
-
Duik in de prijslijst: de Hyundai Kona
-
De vernieuwde Opel Corsa: grootste probleem nu opgelost?