Onder de hamer: Renault 5 Maxi Turbo van kampioen
Een giftigere auto uit Frankrijk is haast niet te bedenken: de Renault 5 Maxi Turbo spreekt nog altijd tot de verbeelding. Zeker deze heuvelklimauto die binnenkort geveild wordt.
Renault 5 Maxi Turbo
Dik 380 pk bij een wagengewicht van 900 kilo – zeker in de jaren tachtig absoluut gekkenwerk. Toch was dat precies de vermogens-gewichtsverhouding die dit Franse bommetje kenmerkte.
De zeer compacte Renault met midscheeps geplaatste, geblazen 1,5 liter viercilinder was gemaakt voor de rallysport, als opvolger van de Alpines en antwoord op de almachtig Lancia Stratos. Uiteindelijk werden er vier WK-rally’s gewonnen. Een wereldtitel bleef echter uit, mede door de vierwielaangedreven concurrentie in de illustere Groep B.
Rossi
In de heuvelklimwereld kende deze Renault des te meer succes. Het exemplaar in kwestie, dat binnenkort onder de hamer van RM Sotheby’s gaat, werd namelijk Europees kampioen met Giovanni Rossi achter het stuur.
Tour de Corse
Een verwachte opbrengst wordt niet genoemd, maar een vergelijkbare Renault 5 Turbo die ooit zelfs meedeed aan de Tour de Corse bracht vorig jaar nog 115.000 euro op. Begin september wordt de heuvelklim-pensionado geveild in London.
Lees ook:
Ook interessant
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8