Het veiligheidsoffensief op de Nordschleife van de Nürburgring gaat door. De Deutschen Motor Sport Bund (DMSB) eist dat het vermogen van GT3-racewagens volgend jaar met tien procent wordt verlaagd.

Mercedes-Benz_SLS_AMG_GT3_VLN_8_2010


De DMSB wil de rondetijden op de Nordschleife omlaag hebben om de veiligheid te vergroten. Dit nadat er een toeschouwer omkwam toen coureur Jann Mardenborough in maart van dit jaar met zijn Nissan GT-R GT3 over het hek het publiek in vloog. Diverse omstanders raakten gewond. Mardenborough stapte ongedeerd uit zijn auto.

"Coureur Jann Mardenborough vloog met zijn Nissan GT-R GT3 over het hek het publiek in"

“Het verschrikkelijke ongeluk eerder dit jaar laat zien dat de grens is bereikt”, aldus DMSB-directeur en voormalig coureur Hans-Joachim Stuck. Daarom moeten GT3-auto’s het vanaf 1 januari met 10 procent minder vermogen doen, wordt hun aerodynamica aangepast en mogen ze niet langer extreme, experimentele banden gebruiken.

Uit veiligheidsoogpunt is het, volgens Stuck, “tijd voor iedereen – rijders, fabrikanten, de bandenindustrie, circuits en de DMSB – om veranderingen door te voeren”. GT3-auto’s kregen begin dit jaar al een vermogensreductie van vijf procent opgelegd en hadden op bepaalde delen van de Nordschleife te maken met snelheidsbeperkingen, die inmiddels weer zijn opgeheven.