Je ziet hem niet, maar hoort en voelt hem wel: het hart van de auto, de motor. Sommige schreven historie, andere pakken je simpelweg in met hun sound. Wij doken in zestig jaar Autovisie-historie en presenteren hier tien kandidaten uit in serie-gebouwde auto’s die volgens ons sowieso moeten meedingen naar de titel ‘Beste motor ooit’. Wij dagen je uit om andere motoren voor te dragen. Daarna kiezen we hier gezamenlijk op Autovisie.nl de zes beste ooit.

W16 van de Veyron en de Chiron

Met een vermogen tot dik 1200 pk is de W16 van Bugatti qua vermogen en cilinderaantal de onbetwiste koning onder de huidige motoren. Zwartkijkers zullen de 16-cilinder met zijn vier turbo’s een samenstelling noemen van gewone VW-techniek, maar feit is dat het een complex stuk techniek is dat heeft bewezen heel te blijven, ondanks de enorme vermogens en koppel.

COSWORTH BDA UIT DE FORD ESCORT RS 1800

Van de beroemde Cosworth-motoren zetten we hier de relatief onbekende 1800 BDA in de spotlights omdat
dit een motor was die bijdroeg aan talloze rallysuccessen, welke is terug te vinden in een serie-gebouwde MkII Escort RS 1800, waarvan er dik honderd stuks zijn gemaakt. Cosworth kennen we natuurlijk vooral als sportmotorenfabrikant, het merk was zelfs lange tijd een belangrijke Formule 1-leverancier voor veel teams.

ROVER V8

Ook deze motor is weer een afstammeling van een andere krachtbron, namelijk de Buick 215. De Rover V8 die vooral bekend werd in 3500-vorm (maar er ook is met een slagvolume van 4,2 liter tot uiteindelijk 5,0 liter), dankt zijn nominatie hier aan het feit dat hij in talloze auto’s is gebruikt. Door zijn relatief lichte en compacte bouw vind je de aluminium V8 terug in allerhande auto’s: van lichte sportwagens als TVR tot zwaargewichten als Range Rover.

BMW S14 UIT DE E30 M3

Bij BMW denk je onmiddellijk aan een zes- in-lijn, maar toch voeren we hier een viercilinder op. In de vierkante neus van de oer-M3 huist de hardcore S14 die er 192 pk bij 6900 toeren uit huilt, een drama dat hij desgewenst voortzet tot de naald trillend 7300 toeren aanwijst. Zijn techniek deelt hij met de veel verkochte viercilinder M10 en een ingekorte kop van de M88 zescilinder. Door het gebruik van dat M10-blok is de M3-motor ook familie van een heuse F1-motor, namelijk de M12; een 1.5 turbomotor die in kwalificatie-trim maar liefst 850 pk haalde.

V10 TDI UIT DE VOLKSWAGEN PHAETON

Er waren al dikke diesels toen opeens de V10 TDI van Volkswagen op de Autobahnen werd losgelaten, maar deze 10-cilinder spande de kroon. Bovendien was hij verpakt in de voorname Phaeton, een Volkswagen met Bentley- prestige. Toentertijd de krachtigste diesel met een vermogen van 313 pk en een koppel van 750 Newtonmeters.

BENTLEY 6.75 Litre

Als je de lange motorkap van de Bentley Mulsanne opent, dan ligt daar nog steeds die aloude V8 met een inhoud van 6,75 liter. Hij stamt uit eind jaren vijftig en gaat zeker nog een aantal jaren mee in zijn huidige turbovorm. Het is een monumentale machine, een stil- le kracht die bij vol gas zelfs stoer klinkt. Net als die vooroorlogse Bentley’s lijkt hij over het oneindige koppel van een locomotief te beschikken.

F20C UIT DE HONDA S2000

Deze aluminium atmosferische vier-in-lijn motor met zijn buitengewoon hoge specifieke vermogen van 120 pk per liter zit in de klassieke en tijdloze S2000 Roadster. Je moet doorhalen tot 8300 toeren om de 240 pk te plukken en ook het koppel van 208 Nm komt pas bij 7500 krukasomwentelingen vrij. De zuigers in deze 1997 cm3 metende motor halen dan recordsnelheden in de van aluminium met carbonvezel versterkte lage frictie cilin- ders. En zo staat dit juweel bol van de exotische techniek.

ALFA ROMEO V6 BUSSO

Genoemd naar de ingenieur die hem ontwierp, Giuseppe Busso, debuteerde deze glorieus klinkende V6 met zijn prachtig glimmende inlaatpijpen aanvankelijk als tweeliter. Na de nodige tussenstappen als drieliter met een vermogen van 250 pk, stopte de productie uiteindelijk in 2005. Volgens ons is het één van de best klinkende zes- cilinders ooit.

ZESCILINDER BOXERMOTOR PORSCHE 911

De luchtgekoelde zescilinders van de Porsche 911 verdienen zeker een nominatie. De door de legendarische motorenpaus Hans Mezger ontwikkelde motoren behoren alleen al vanwege hun unieke raspende, hese boxergeluid tot de automobiele greatest hits. Ook de evolutie die deze boxer doormaakte was indrukwekkend: van een 130 pk tweeliter tot meer dan 450 pk in de 993 Turbo S.

LAMBORGHINI 3,5-LITER V12

De allereerste Lamborghini-motor die vanaf 1963 tot 2011 in productie zou blijven, was van de hand van motoren-maestro Giotto Bizzarrini. Het bleek een gouden hart, want de 60 graden V12 bracht veel Lamborghini’s tot leven: van de allereerste 350GT tot en met de Murciélago.

STEMMEN

 

Gouden harten: Wat is jouw favoriete motor van de afgelopen 60 jaar?

Je ziet hem niet, maar hoort en voelt hem wel: het hart van de auto, de motor. Sommige schreven historie, andere pakken je simpelweg in met hun sound. Wij doken in zestig jaar Autovisie-historie en presenteren hier tien kandidaten uit in serie-gebouwde auto’s die volgens ons sowieso moeten meedingen naar de titel ‘Beste motor ooit’. Wij dagen je uit om andere motoren voor te dragen. Daarna kiezen we hier gezamenlijk op Autovisie.nl de zes beste ooit.

W16 VAN DE BUGATTI VEYRON EN CHIRON

COSWORTH BDA UIT DE FORD ESCORT RS 1800

ROVER V8

BMW S14 UIT DE E30 M3

V10 TDI UIT DE VOLKSWAGEN PHAETON

BENTLEY 6.75 LITRE

F20C UIT DE HONDA S2000

ALFA ROMEO V6 BUSSO

ZESCILINDER BOXERMOTOR PORSCHE 911

LAMBORGHINI V12

 

Staat je favoriet er niet tussen? Deel jouw favoriete motor hieronder in de reacties!

Nog wat ideeën nodig, hier alvast een paar suggesties:

  • De 1,3-liter rotatiemotor uit de RX-7
  • De 3,2-liter V6 van Alfa Romeo
  • De 3,0-liter zes-in-lijn uit de BMW 1M
  • De 5,0-liter V10 uit de BMW M5
  • De 5,4-liter V8 uit de McLaren-Mercedes SLR AMG
  • De 1.275 viercilinder uit de Mini Cooper
  • De 4,2-liter zescilinder uit de E-Type
  • De 8,4-liter V10 uit de Viper
  • De 1,75-liter viercilinder van de Alfa Romeo GTA
  • De Fiat S76
  • De Volkswagen viercilinder boxer uit de Kever
  • De V10 Lexus LFA
  • De V10 Porsche Carrera GT
  • De hybride-aandrijflijn van Ferrari LaFerrari
  • De Subaru boxermotor 2.0 GT Turbo 555
  • De Nissan V6 (Skyline, 350Z)
  • De vijf-in-lijn uit de Volvo 850 T5-R
  • De wankelmotor van de RX-7 en RX-8
  • De TVR Cerbera Speed 12
  • De Hemi van Chrysler
  • De 6.2 V8 uit de 63 AMG
  • De 2.9 Twin turbo uit de Ferrari F40
  • De 1.6 compressor uit de eerste Mini
  • De McLaren F1 V12
  • De BMW 3.2 I6/S54
  • De GM 7.0 LS7/Chevy smallblok V8/LS-serie
  • De Audi V12 TDI
  • De Toyota 2JZ
  • De Nissan RB26