Autovisie
Autovisie Nieuws 28 jan 2021

Google-kopstuk over Tesla Autopilot: “Dit gaat nooit volledig werken”

Veel Tesla-fans zien het bedrijf als wereldleider op het gebied van zelfrijdende technologie. CEO Elon Musk beweert graag dat zijn auto’s over minder dan twee jaar met een perfect zelfrijdend systeem worden geleverd. John Krafcik, CEO van Google Driverless Car (Waymo) gelooft er niets van. Hij zegt dat de technologie van Tesla nooit volledig zal werken.

Hoewel Waymo geen enorm bekende naam is, is de divisie van Google op het gebied van zelfrijdende technologie koploper. In een interview met het Duitse Manager Magazine is Krafcik erg kritisch op de technologie van Tesla. Hij acht het onwaarschijnlijk dat Tesla’s huidige strategie ooit een volledig zelfrijdend systeem oplevert.

Betere sensoren nodig

“Voor ons is Tesla helemaal geen concurrent”, zegt Krafcik. “Wij produceren een volledig autonoom rijsysteem. Tesla is een autofabrikant die een heel goed rijhulpsysteem ontwikkelt, maar zeker geen volledig zelfrijdende auto kan maken.”

Het plan van Elon Musk is om de Autopilot-software van Tesla geleidelijk te verbeteren totdat deze goed genoeg is om zonder menselijke supervisie te werken. Maar Krafcik stelt dat het gewoon niet realistisch is. “Het is een misvatting dat je simpelweg door kunt gaan met het ontwikkelen van een rijhulpsysteem tot je op een dag op magische wijze een volledig autonoom voertuig hebt”, zegt het Google-kopstuk. “Er zijn veel betere sensoren nodig dan de camera’s en infraroodsystemen die nu op een Tesla zitten.”

“Er zijn veel betere sensoren nodig dan de camera’s en infraroodsystemen die nu op een Tesla zitten.”

Tesla test erop los

Tesla verkoopt sinds 2016 auto’s met een reeks camera’s, infraroodsensoren en andere hardware. Het bedrijf van Elon Musk stelt graag dat het een kwestie is van de software verbeteren tot een auto ontstaat die volledig zelf kan rijden. Musk claimde aanvankelijk dat deze technologie in 2018 klaar zou zijn, maar heeft de tijdlijn herhaaldelijk opgeschoven.

Afgelopen oktober bracht Tesla eindelijk een testversie van zijn “Full Self-Driving” software uit voor een geselecteerde groep klanten. Waar eerdere versies beperkt waren tot bepaalde omgevingen zoals snelwegen, is de testversie ontworpen om de meest voorkomende weg- en kruispunttypen aan te kunnen. Hij zou kunnen stoppen voor stoplichten, linksaf kunnen slaan en rotondes kunnen nemen.

Het systeem bleek al snel niet klaar voor een brede uitrol. De software maakte een aantal fouten, waaronder twee incidenten waarbij een Tesla op het punt stond in botsing te komen met een ander voertuig, gelukkig greep de bestuurder in. Tesla werkt er natuurlijk aan om deze problemen op te lossen. Musk is van mening dat de software binnenkort goed genoeg is om te kunnen werken zonder menselijk toezicht. Niet lang daarna zal het goed genoeg zijn om volledig autonoom te opereren. Zonder iemand op de bestuurdersstoel of zelfs maar in de auto, aldus de Tesla-CEO.

waymo lidar
De Lidar-sensor is duidelijk zichtbaar aan de bovenkant van een Waymo-voertuig.

Waymo gelooft er niets van

Waymo trekt die strategie in twijfel. Het bedrijf dat aan Google gelieerd is, gelooft niet Tesla de juiste hardware aan boord heeft om de overgang van een rijhulpsysteem naar een volledig onbemand systeem te maken. Tesla heeft geen lidarsensoren aan boord, en die zijn volgens Waymo onmisbaar. Camera’s zijn niet genoeg en als je het aan CEO John Krafcik vraagt, is het pad dat Musk bewandelt vol gevaren.

Begin 2010 ontwikkelde Google een rijhulpsysteem dat vergelijkbaar is met de huidige Tesla Autopilot. De zoekgigant overwoog het aan autofabrikanten te verkopen, maar tijdens tests op de openbare weg bleek dat mensen het systeem veel te snel vertrouwden. Chauffeurs die het systeem nauwlettend in de gaten moesten houden, waren vooral bezig met hun telefoons, make-up en andere afleidingen.

De fundamentele uitdaging hier is dat hoe beter een rijhulpsysteem wordt, hoe moeilijker het is om chauffeurs op te laten letten en hoe kleiner de kans dat ze voorbereid zijn als de software een fout maakt. Het Google-team zag geen goede oplossing voor dit probleem, dus veranderde hun strategie volledig. Ze concentreerden zich op het bouwen van een zelfrijdende taxiservice. Deze service legt een vaststaande route af en veiligheidschauffeurs houden toezicht op de software tijdens het testen.

John Krafcik Waymo
Waymo-CEO John Krafcik

Krafcik zegt dat Waymo het technische werk aan zijn zelfrijdende software grotendeels heeft voltooid. De Google-tak zich nu op het opschalen van de technologie. Als dat waar is, kan het bedrijf de komende jaren wellicht de technische en commerciële haalbaarheid van zijn aanpak aantonen. Musk heeft Waymo’s aanpak afgedaan als een “zeer gespecialiseerde oplossing” en vraagt zich af of Waymo het wel kan opschalen.

Ondertussen blijft Musk, ondanks de stroeve start, volhouden dat Tesla’s volledig zelfrijdende technologie binnenkort wordt vrijgegeven. “Ik heb er alle vertrouwen in dat alle Tesla-klanten het snel kunnen gebruiken”, verklaarde Musk vorige maand. Krafcik gelooft ondertussen dat de aanpak van Tesla een gebed zonder einde is.

In de komende jaren zullen we misschien eindelijk ontdekken wiens theorie de juiste is.