Gereden: DS X e-Tense – Excentrieke showstopper
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fe5a0215-e1533296656721.jpg)
Begin oktober toont DS op de autosalon van Parijs een futuristisch ogende concept car. Het peperdure, rijdende studiemodel, waarvan er maar één bestaat, geeft de richting van het merk in de komende decennia aan. Autovisie mocht bij hoge uitzondering meerijden.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fimg_4414-e1533296583473.jpg)
Ja, u ziet het goed, de DS X e-Tense gedoopte concept car is asymmetrisch. De grille bevindt zich recht voor de bestuurder en de nadruk van de achterkant ligt op de passagierszijde. De bestuurder zit bovendien in de open lucht, zij het verscholen achter een kleine voorruit, terwijl de passagiers onder een transparante koepel zitten. Van bovenaf symboliseert het studiemodel de letter X, wat meerdere betekenissen heeft. De auto draagt de X in zijn naamgeving en het is een verwijzing naar cross, wat weer kan worden doorvertaald naar cross-over. De X e-Tense combineert overigens twee auto’s in één, waarover later meer.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fimg_4397-e1533296632515.jpg)
Formule-E
Vanwaar dit studiemodel? Concept cars worden altijd gebruikt om de toekomst richting te geven. In de zomer van 2017 riep het DS-management alle afdelingen bijeen om te kijken naar de DS van de toekomst. En zo startte het project DREAM2035. Waar normaliter design de hoofdrol speelt tijdens een dergelijk project, werd nu de basis gelegd door de aandrijflijn. Want de auto van de toekomst is nu eenmaal elektrisch aangedreven. Van DS Performance kwamen de elektromotor en de batterij uit de Formule E-racewagen. De lay-out werd weliswaar iets aangepast, de techniek is identiek. Door het hoge voltage van het elektrische systeem is de aandrijflijn niet goedgekeurd voor straatauto’s, want te gevaarlijk. Mede daarom rijden we op een afgesloten en zwaar bewaakt militair vliegveld onder de rook van Parijs. In december vorig jaar werd het concept afgerond. De designafdeling kwam met de op een motorfiets met zijspan geïnspireerde ideeën van het gescheiden zitcompartiment en de asymmetrische koets. Het team creëerde zo twee werelden. De roadsterstijl voor de bestuurder, met het oog op een hoog prestatieniveau en rijplezier, en de cocon aan de passagierszijde waarin je afgesloten van de chauffeur feitelijk autonoom rijdt.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fimg_4409-e1533296605435.jpg)
X-lijnen
In het ontwerp zitten al enkele designelementen die we in de toekomst op DS-modellen zullen gaan terugzien, zoals de X-lijnen in de portieren en de uitklapbare portiergrepen. Bij het studiemodel springt ook de grille meteen in het oog, maar in de toekomst zal juist de verlichting het gezicht van een auto vormen, niet de klassieke grille. Op de X e-Tense zijn liefst 1500 ledlichtjes gebruikt. Het deel links van de 3D-geprinte grille met liefst 300 handvervaardigde chroomelementen vormt de dagrijverlichting. Dimlicht en grootlicht zijn in vier ledjes op de uiterste hoeken ondergebracht.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fimg_4406-e1533296619647.jpg)
Star Wars
Er is slechts één persoon die mag rijden in het kostbare prototype dat de komende drie jaar nog op tal van autoshows moet worden geshowd. Autovisie neemt plaats in de felrode lederen fauteuil met geverfde veren onder de grote glazen koepel die je het idee geeft in een F16 te zitten. Onder het minimalistische dashboard met een enkele Focal-luidspreker en de wegdraaibare B.R.M.-chronograaf staat een opvouwbaar kinderstoeltje, terwijl links onder een klep een espressomachine is ondergebracht – deze wordt zowaar overwogen voor serieproductie! De gordel van het met de hand gebouwde prototype werkt niet. De chauffeur zet zijn helm op. Ook dit hoofddeksel is ontworpen door DS; het is geïnspireerd op Star Wars, waarvan de ontwerpbaas groot fan is.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fe5a0173-e1533296525498.jpg)
Drie rondjes
We mogen slechts drie rondjes met de coureur mee over de afgesloten taxibaan, maar hij rijdt alsof er een snelle tijd moet worden neergezet. Hij weet toch wel dat de auto nog maar vier dagen oud is? De acceleratiekracht is extreem en de elektromotor giert enorm. Je hoort steentjes weerkaatsen in de wielkasten. Gelukkig blijft de X e-Tense schadevrij. Wanneer we de tent onder de brandende Franse zon weer in rijden, veert het DS-team meteen op om de enorme koolstofvezel portieren te openen. De DS X-Tense kan terug aan de stekker en er kan een doek worden gehaald over de 4,76 meter lange en 2,00 meter brede koets. Het grote publiek moet tot de autosalon van Parijs in oktober wachten om de X e-Tense in levenden lijve te zien, maar DS belooft de auto later op tal van andere evenementen te gaan showen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zoveel geld verwacht BMW te verliezen door alle importheffingen
-
Toch ineens een goedkopere Tesla, dit weten we over de mini-Y
-
Elektrisch, benzine of diesel: dit soort auto’s gaan volgens onderzoek het langst mee
-
Extreme Pagani Huayra R voor het allereerst in Nederland te zien
-
Brazilië bouwt snelweg voor klimaattop, kapt daarvoor regenwoud
-
Bovag: ‘Aanschafbelasting bpm moet worden afgeschaft’
-
Seat heeft alleen toekomst met elektrische auto, maar krijgt die niet
-
Nieuwe Mercedes-EV heeft bijna 800 kilometer range
-
Zo ontzettend veel kost het hebben van een auto ieder jaar!
-
Skoda komt met zevenzits Hyundai Ioniq 9- en Kia EV9-concurrent
-
Waarom vakbonden vrezen voor faillissement Europese Ford-tak
-
Toyota wil Amsterdam-Zuid uit de Biro halen met deze FT-Me